Kniv i ryggen

Hej, jeg er en 15 årlig dreng, som går i 9 klasse som føler at ingen kan lide mig, som jeg er.

Bliver ofte kaldt alle mulige skældsord, da jeg tænker anderledes end andre på min alder og har andre synspunkter. Siden lille har jeg haft problemer, med at blive mobbet og har haft det svært i skolen.

Der er særligt en hændelse som jeg aldrig glemmer, fordi jeg blev udstillet foran Hele klassen. Jeg synes ikke at folk acceptere mig. Feks var der en hændelse hvor jeg var i debat med nogle som svinede mig til, og mine “venner” stod bare og kiggede og det var også nogle grinte af mig. Inden for det sidste år, har jeg lukket mig helt inde, og følger et motto som hedder “trust no one”.

Jeg har endda svært med at stole på mine forældre, da de har sporet min mobil, selv om jeg sagde hvor jeg var.

Så min konklusion er at alle Folk er slanger

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 15 årige

Tak for dit brev. Det er stærkt, at du, trods din manglende tillid til andre, alligevel skriver ind til os, og på den måde kæmper videre. Det tyder på, at du, selvom du er skuffet og vender ryggen til samværet med andre, stadig har håb om, at der også kan være noget godt i andre mennesker.

Der står ikke noget i dit brev om, hvordan du er anderledes, men du skriver, at du føler, andre ikke kan lide dig. I brevet begrunder du det med, at du tænker anderledes end andre mennesker, at andre bruger skældsord imod dig, at du bliver udstillet, og at dine forældre ved en bestemt hændelse, ikke stolede på dig. Jeg er ikke i tvivl om, at dagligdagen er  meget svær for dig lige nu.

Jeg tænker på, om der er nogle situationer, hvor du har det godt og er tryg? Det fortæller du ikke om i brevet.

Jeg er også i tvivl om, hvorvidt du kan tale med dine forældre om, hvordan du føler dig anderledes? Om der evt. er andre, du nogensinde har talt med, om ligepræcis det at føle sig anderledes? Det kunne være en lærer, en skolepsykolog, en ven/søskende/nabo?Din lærer har pligt til at tage sig af et problem som dette. Han/hun skal sørge for, at alle kan have det frit og trygt i klassen.

Undersøgelser viser, at det at føle sig anderledes, bliver forstærket ganske meget, når man går med det alene. Undersøgelser viser  også, at der er rigtig rigtig mange, der føler sig anderledes og samtidig tror, de er de eneste i hele verden, der har det sådan. Mobning hænger desværre meget ofte sammen med det at “føle sig anderledes”. Mobning i sig selv forværrer den svære følelse af at være svigtet og være alene med problemerne.

Mobning kan derudover skabe en syg kultur i en klasse, en kultur fyldt med frygt hos alle elever (og lærere). Det betyder, at mange mobber, fordi de er bange for ikke at være “i inderkredsen” og dermed risikerer at blive det næste mobbeoffer.

De, der står og griner og ikke gør noget, kan sagtens, indeni, have det rigtig dårligt med det. De synes, det er helt forkert, og alligevel tør de ikke gribe ind.

Dit brev vidner om, at du trods alt forsøger at forbedre din tilværelse. Det er rigtig godt gået og giver dig en mulighed for at komme videre. En kan være at bruge Børnetelefonen tlf. 116111 til at  chatte, ringe, sms’e med en rådgiver. Her vil du være direkte i kontakt med en rådgiver. Det er anonymt og gratis. Det kunne være en bedre hjælp til dig, at du kan tale sammen med én direkte. Måske kunne du prøve det?

Du har også en mulighed for at foreslå din lærer et besøg af en rådgiver fra Børns Vilkår, som underviser klassen i, hvordan man får et fællesskab, hvor alle kan være trygge. Tryk på Linket og læs hvordan: Mobbefrit fællesskab.

Der findes en forening, Headspace , som har afdelinger over hele landet. Her kan unge komme ind fra gaden og få en samtale om et hvilket som helst problem. Tryk på linket og læs: Headspace  Det gode ved denne rådgivning er, at du kan få flere samtaler med den samme rådgiver. De er gode at tale med og har hjulpet mange unge i svære situationer.

Alle forslagene er fuldstændig uforpligtende. Du kan vende tilbage, også med brev, alt det du har brug for…. Du har altid os!

Hvis du har mod på det, tror jeg en snak i telefon, kan være den letteste vej til at få mod på næste skridt fremad.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!