Brev
Jeg bliver mobbet fordi jeg har 2 fædre
Hej.
Jeg bliver(stadig) mobbet pga jeg har 2 fædre i skolen og det gør mig så ked af det og vred. Mine fædre er homoseksuelle og fik mig af en teenage pige der ville bortadoptere mig.
Jeg har det rigtig godt og jeg elsker mine forældre rigtig meget. Måske mere end “normalt” de har fået meget snak imod sig af folk vi ikke kender.
Har endda haft en voksen kvinde jeg ikke kendte spørge/sige til hvem hvis jeg gerne vil væk fra mine fædre og få en mor…. Jeg kom til at slå hende og skreg alt muligt med glem det og hvad “bandeord” har du gang i ..
Det er det jeg bliver mobbet med. af nogle af “de populære” piger i klassen og 2 lærere. Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Har fortalt mine forældre før at det sker og de har gjort alt for at det skal stoppe. talt med skole flere gange feks.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Jeg kan bare så godt forstå, at du både føler dig vred og ked af det. Når nogen kritiserer dem, vi elsker, så gør det bare så ondt. Som jeg læser dit brev, har du både oplevet, at dine forældre har fået meget snak imod sig af folk de ikke kender. Og du prøver lige nu at være udsat for mobning af nogen meget tæt på, de “populære piger” i klassen og to lærere.
Vi får tit breve fra andre børn og unge, som også bliver mødt af mennesker, der ikke ved bedre eller ikke tænker sig om. De børn og unge har blandt andet fortalt mig, at de bliver mobbet med, at de har to mødre, at de er donorbarn eller har to fædre og to mødre på samme tid.
Men det er altså meget almindeligt, at mange børn vokser op i en familie, hvor der er andre forældre end lige en mor og en far – og som du også er et bevis på, så er det mindst lige så godt. At jeg fortæller dig det, gør det selvfølgelig ikke nemmere ovre i skolen. Men måske det alligevel hjælper lidt at vide, at du slet ikke er alene om at møde en omverden, som ikke forstår.
Jeg bliver så glad for at læse, at du har nogle dejlige forældre, som du elsker højt. Det allervigtigste forældre kan give deres børn, er tryghed og et rart hjem. Det lader til, at dine forældre virkelig giver dig det.
Hvor er det også godt, at du har talt med dine forældre om det, der sker på skolen. Det fortæller mig både noget om jeres fine forhold derhjemme. Men det fortæller mig også, at du er en pige, der kan mærke sine egne grænser.
Det skal du både være stolt og glad over. Det er nemlig noget, du kan bruge igennem hele livet.
Men jeg bliver dog bekymret, når du fortæller, at det også er dine lærere, der mobber dig. Dine lærere skal tværtimod sørge for, at du har det godt og er tryg oppe i skolen. På mig lyder det faktisk som om, at din skole slet ikke passer godt på dig. Kan du mon følge mig i det?
Måske du allerede ved det. Skolen skal sørge for, at alle børn har det godt. Hvis dine lærere ikke kan sørge for det, så er det vigtigt, at skolens leder/inspektør får besked om det.
Det kan være svært at råbe de voksne op alene, derfor synes jeg også, at du skal blive ved med at tale med dine forældre om mobningen.
Kunne du have lyst til at vise mit svar til dine forældre? Så kan I få en snak om, hvordan dine forældre kan blive ved med at støtte dig i at få det bedre.
Hvor må det være frustrerende, at skolen bare ikke lytter. Alligevel tænker jeg, at dine forældre må blive ved med at stille skolen til ansvar og fortælle skolen, at der altså ikke må foregå mobning i din klasse. Mon dine forældre har talt med andre lærere i klassen og/eller skolens pædagogiske leder?
Ellers så kan du måske foreslå dem det. Dine forældre kan også tage mit svar til dig med til mødet, så skolen forstår, at der skal handles. Hvis skolen ikke gør noget, så kan du som ung faktisk klage til Ombudsmandens Børnekontor – her kan du ringe og snakke med en rådgiver, som kan fortælle dig lidt om, hvordan det foregår.
Men det allerbedste vil selvfølgelig være, at dine klassekammerater og lærere fik en forståelse for, hvordan de kan behandle dig godt. Mon du har én lærer, som du stoler på og har det godt med? Så kan du måske dele dine tanker med denne. Du kan bare starte med at sige:
“Jeg har det så skidt i klassen. Jeg kan ikke mere og har brug for hjælp. Kan vi snakke om det?” – det kan også være en anden lærer på skolen eller en pædagog fra din gamle sfo.
Det er simpelthen så godt, at du har skrevet til mig. Det fortæller mig, at du har mod på at blive ved med at kæmpe for, at du kan få det godt. Mobning gør ondt, og det er et tegn på, at klassen i sin helhed ikke har det godt – særligt når lærerne er med til mobningen.
Derfor synes jeg bare, du er så sej og stærk. Du er modig og bliver ved med at kæmpe imod. Jeg tror på, at du snart – her i weekenden måske? – kan tage en god snak med dine forældre. Så kan I vende de muligheder, jeg har skrevet lidt om her i svaret.
Du kan altid ringe til os på 116111. Så kan vi hjælpe dig videre og komme med flere forslag til, hvordan det kan blive bedre.
Jeg sender dig et stort knus og alle mine tanker.
Kærlig hilsen BørneTelefonen