Brev
Hjælp!!
hey bb
Jeg er sinty bange for at alle hadder mig.
jeg er blevet mobbet af min gamle klasse. Og er nu flyttet skole men de bliver ved med at mobbe mig. Og nu er jeg i en ny klasse igen! Men jeg kan ikke engang klare det. Jeg har kun 4 venner i klassen. og har nu gået i den klasse i et år. Hvad skal jeg gøre?
Hjælp mig!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 årMange tak for dit brev. Først får jeg lyst til at rose dig for at skrive til os på BørneBrevkassen. Det er rigtig flot, at du vælger at bede andre om hjælp, når der er noget, som er svært. Du skriver, at du oplever at blive mobbet (igen), og at du ikke ved, hvad du skal gøre i din situation. Når man er barn og ung, har man ret til en tryg og rar opvækst, og derfor er ikke i orden, at du bliver mobbet. Derfor skal du have hjælp til at stoppe mobningen, og jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig lidt på vej.Jeg lægger mærke til, når jeg læser dit brev, at du har fire venner i din klasse, og det tænker jeg, må være rigtig dejligt for dig. Mon dine venner ved, hvordan du har det? Har du fortalt dem om de tanker, du skriver til os i brevet?Grunden til at jeg spørger dig om dette er, at jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du ikke går alene med dine tanker og oplevelser, men at du i stedet deler dem med andre, og et godt sted at starte kunne være hos dine venner i klassen.Jeg tænker også, at det er vigtigt, når du føler dig mobbet, at du fortæller om det til voksne, som du stoler på. Det kunne være rigtig fint, hvis du kunne fortælle det til dine forældre eller en lærer. Men det kan også være andre voksne. Måske et familiemedlem, som du taler godt med, eller hvis du går til noget efter skole, kunne det være en voksen derfra, som du kunne fortælle det til. Måske kunne du vise dem dette brev?Du fortæller også i dit brev, at du er bange for, at alle hader dig. Jeg tænker, at det er meget normalt, når man oplever at blive mobbet, at man så også begynder at tro, at andre ikke bryder sig om én. Men det er, som du også selv skriver, noget du tror, for du ved jo faktisk ikke helt, hvad de andre tænker. Men det er ikke rart at gå rundt med en mistanke om, at andre hader én, for det fylder og gør ondt. Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at du ret hurtigt får fortalt nogen om, hvordan du har det. Og når du først har fået det fortalt, kan I måske sammen lægge en plan for, hvad I kan gøre for, at du kan få det bedre.Du er altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til os på BørneChatten, hvis du har brug for flere råd, eller hvis du bare har lyst til at snakke.Bedste hilsner til digfra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!