Brev
Føler mig udenfor fordi jeg er muslim..
Hej. Jeg skiftede til en privat skole for nogle måneder siden. På den nye skole har jeg venner men de laver sjov med at jeg er muslim. Fx flagrer de bacon op i mit ansigt, gør grin med den gud jeg tror på, spørger om jeg er perker og spørger om dumme spørgsmål om Islam med vilje selvom de godt ved svaret og jeg går ikke engang med tørklæde. Jeg spiller lidt med på det de siger så de ikke tror at jeg bliver sure på dem men de gør det stadig. Jeg har sagt det til min mor og hun siger at det er bedst hvis hun skriver til deres forældre men jeg vil ikke have nogen problemer med dem for jeg ved at hvis min mor siger det til deres forældre bliver de sure på mig og ikke gider at være sammen med mig mere. Jeg forstår det ikke for jeg prøver så meget at passe ind. Jeg prøver at være ligesom dem så de kan lide mig men jeg ved ikke hvad jeg mere skal gøre. Jeg føler mig udenfor også fordi jeg er den eneste muslim i min klasse. Jeg håber i kan hjælpe mig.
Kh en pige på 12 år.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige
Tak for dit brev. Det lyder ikke rart, at du oplever at blive drillet. Det du oplever, er ikke okay og jeg forstår godt, at du bliver påvirket af det. Du skriver, at dine klassekammeraters opførsel giver dig en følelse af at føle dig udenfor. – Det er ikke en rar følelse og derfor er det godt at du deler den med os på BørneTelefonen og med din mor. Det er vigtigt at kunne sige fra og bede om hjælp, når man udsættes for noget der er svært.
Du nævner, at din mor vil skrive til dine klassekammeraters forældre, men at du ikke ønsker det i frygt for, at nogen skal blive sure. Derfor vil jeg forslå dig, at du går til din lærer eller en anden voksen på skolen, som du føler dig tryg ved. Det er deres opgave at sørge for, at alle børn kan gå i skole og lære uden at være bange for at blive udsat for drillerier. Det er ikke noget du skal stå med alene, da det kan være rigtig svært at sige fra overfor ens kammerater. Det er også det du oplever, når du prøver at spille med.
Det er helt naturligt, at man gerne vil tilpasse sig sin vennegruppe, man ønsker ikke at skille sig ud. Vi mennesker er flokdyr og sociale væsner, og derfor kan vi bedst lide at være en del af fællesskabet.
De drillerier du oplever, har intet med dig at gøre, men handler om at der er et utrygt fællesskab i klassen. Mobning kan opstå, når man i klassen ikke tror, lytter og respekterer hinanden. Det lyder som om, at du og dine klassekammerater er usikre på hinanden.
Det ændrer ikke på din oplevelse af, at du bliver ked af det. Jeg nævner det blot for at fortælle dig, at den der mobber, ikke nødvendigvis vil dig ondt eller har noget imod dig. Derfor tror jeg heller ikke drillerierne sker fordi du er muslim, men måske fordi dine klassekammerater har fundet et fællesskab om at mobbe. – og det er det fælleskab der skal ændres!
Jeg håber, du kan bruge mit svar! Jeg kan godt forstå, at du bliver påvirket af drillerierne.
Jeg synes, det er så godt, at du deler det og derfor tænker jeg, at du skal få det sagt til en voksen på skolen, det er deres opgave at hjælpe dig.
Hvis du får brug for flere råd, eller anden form for vejledning, skal du vide, at du altid er velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen, 116111. Vi vil gerne hjælpe!
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.