Brev
Flytte skole
Hej jeg er en pige på 12 år, jeg har for et par dage siden skrevet et brev til jer, men jeg er stadig på bar grund. Jeg skrev om at jeg har haft det rigtigt dårligt, fordi de få venner jeg har slår mig og mobber mig. Min bedste ven slår mig også rigtigt meget, og det er min bedste ven. Jeg fik at vide at jeg skulle tale med nogle af mine lærere, men som jeg skrev i mit brev har jeg svært ved at tale med andre om det, det er faktisk et kæmpe skridt at jeg har fortalt det til mine forældre. Så jeg ville egentlig gerne vide om i havde en nemmere måde at finde ud af det på, altså om jeg skal flytte skole eller ej.
Hilsen en pige på 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det er godt, du skriver igen, når du stadig er på bar bund og ikke ved, hvad du skal gøre. Det viser mig, at du ikke giver op, selvom tingene virker helt umulige.
Grunden til, at vi på BørneTelefonen råder dig til at sige det til dine lærere er, at det er dem,  der har pligt til at gøre noget for, at alle trives og har det godt i klassen. Men måske føler du bare ikke, de kan hjælpe dig? Måske synes du, at der går for lang tid? Jeg kan se, at at du har haft det svært i skolen længe.
Du har brug for, at der sker noget nu! Jeg kan se, at du vil gerne tale med nogle voksne om skoleskift. Det kan jeg godt forstå, for skoleskift er værd at overveje i din situation.
Skoleskift er en vigtig beslutning. Og det er vigtigt, at du finder nogle søde voksne at tale med, der kan støtte dig og være sammen med dig om at tage den rigtige beslutning.
Herunder finder du nogle ideer og forslag, du kan afprøve:
1. Du føler at det var et kæmpe skridt at tale med dine forældre om det. Hvad mon dine forældre sagde til det? Følte du, at de kunne hjælpe dig? Dine forældre er altid velkomne til at ringe til vores forældretelefon på: 35555557. Her kan vi give dem gode råd om, hvordan de støtter dig bedst  lige nu. Vi kan tale med dine forældre om, hvordan de kan fortælle din skole om dit ønske om skoleskift. Dine forældre kan på den måde hjælpe til med at tage fat i dine lærere – så I kan få en samtale igang.
2. Det er vigtigt, at du får talt med dine lærere om dine overvejelser om skoleskift. Hvis du holder et møde med dine lærere og dine forældre – så kunne I måske sammen lave en liste over plusser og minusser ved et skoleskift. Det kan gøre det nemmere at se klart og tage valget om at skifte skole. Det er også godt for dine lærere og forældre at se alle dine argumenter for at skifte skole.
3. I første omgang, kan du måske også lave en sådan liste med en anden voksen, du taler godt med. Måske har du en god moster eller en anden person i dit liv, som du kan bruge? Så kan du øve dig lidt på at finde alle argumenterne for skoleskift frem.
4. Men egentligt er ét argument for at flytte skole stærkere en alle de andre: Du bliver slået og får ikke den hjælp, du har brug for. Det er så godt, at du har taget skridtet, og at du har talt med dine forældre om det. Måske kan du også lade dine forældre læse dette svar – og dit brev til mig?
5. Jeg kan se, at det føles rigtig svært for dig at tale med nogen, men hvis du nu samler alt dit mod, så tør du måske alligevel at ringe til os på BørneTelefonen? Vores telefonnummer er: 116111. Vi har talt med masser af børn, der kender til de ting du fortæller om, og vil bare lytte og hjælpe. Sammen kan vi lave en plan for, hvordan du kommer videre og hvem der kan hjælpe dig bedst.
Vi får breve fra mange børn, der oplever mobning som dig, og det der virker for de børn er, at få talt med nogen om det hele. Alt det der gør ondt indeni og som man går og er ked af. Selvom det virker helt umuligt at få åbnet op og sagt alt det svære, så ved jeg, at det er det der virker. Hvis du går længe med det hele selv, så vokser det indeni dig, og kommer til sidst til at føles som en eksplosion. Måske er det det du mærker nu, og derfor skriver igen.
Det er vigtigt, at du får noget hjælp til at mærke at du er ok, lige som du er. For når man bliver behandlet forkert, er det nemt at komme til at tro, det er en selv, den er gal med. Men det er din skole, der har problemer – for på din skole kan man risikere at blive slået og mobbet. Derfor håber jeg, at der sker noget nu!
Jeg tror jeg på, at du KAN komme videre og få det bedre.
Held og lykke og varme tanker
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen