Brev
Autisme
Jeg er autist, og mine klassekammerater kan ikke så godt lide mig.
Nogle gange prøver jeg komme ind i deres grupper, men de siger bare FUCKING AUTIST TIL MIG.
Nogle gange for mig til tænke at jeg skal blive hjemme og spille fortnite
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årig dreng
Dine klassekammearater er godt nok tarvelige. Jeg kan godt forstå, at du får lyst til at blive hjemme.
Jeg syntes, at du skal fortælle det til dine forældre. Så kan de tale med din lærer. Så din lærer kan tale med dine klassekammerater. Det er nemlig ikke ok, at de siger sådan til dig. Og de voksne på skolen skal hjælpe med, at der er rart at være for alle elever. Det kan også være, at du kan bruge vores råd om drillerier og mobning - så kan du læse mere her: https://www.bornetelefonen.dk/tema/mobning-drillerier og måske kan dine forældre også læse dem?
Måske ved dine klassekammerater slet ikke, hvordan det er at have autisme, og det kan være meget forskelligt hvordan det er. Måske ville de have godt af at få en forklaring.
Din lærer kan fortælle klassen, at man ikke selv kan gøre for at man er autist. Læreren kan måske også fortælle om, at autister opfatter verden på en lidt anden måde end andre.
Hvis du har lyst og tør, kan du jo også selv fortælle dine kammerater lidt om hvordan det er, at være dig.
Nogle gange kommer mennesker til at drille og sige dumme ting til andre, fordi de ikke ved; hvordan de skal reagere, ikke har nok viden eller føler sig lidt generte og usikre.
Du skriver, at du godt kan lide at spille, måske er der andre i klassen som også spiller. I kan måske mødes og spille sammen efter skole eller online
Jeg vil ønske dig nogle gode snakke med dine forældre og din lærer.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen