Brev
Altid ked af det
Kære bb.
Jeg er en pige på 11 år og jeg har et problem med altid at være ked af det, jeg græder tit og har det dårligt.
Jeg mistede også min storebror før jeg var født. Selvom jeg aldrig har mødt ham gør det mig stadig ked af det.
Min bff som forstod mig når jeg altid var ked at det har lige flyttet skole, og nu ved jeg ikke hvem jeg skal gå til i skolen fordi jeg er bange for de andre griner af det.
Skal også til at starte i 6 klasse i år, og jeg føler virkelig jeg har ændret mig meget.
Jeg sidder også tit for mig selv i skolen.
I løbet af 5 klasse grinte nogle af drengene fra min klasse af mig fordi jeg sad alene og spiste og kaldte mig “Denne der Lonely pige” Som om de havde glemt mit navn.
Det gjorde mig virkelig ked af det indeni da de sagde det første gang, og fandt så ud af at de blev ved med det.
En af mine veninder som jeg har været venner med i år har et par dage siden sommerferien bagtalt mig og kaldt mig Grim foran mine andre veninder. Mine veninder fortalte mig det 2 dage efter og jeg havde virkelig lyst til at græde efter det.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få det stoppet og være lidt mere Social med mine venner.
Kh Pige på 11 år.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Jeg kan godt forstå, at du tænker på, hvordan det bliver at starte i skole uden din bff. Men jeg håber også, du ved, at I godt kan fortsætte venskabet. Du skriver nemlig, at hun virkelig forstår dig, fx når du er ked af det med din bror. Derfor tænker jeg, at I skal sørge for at lave nogle aftaler. Hvis hun er flyttet langt væk, kan det måske være en lille SMS eller et opkald. På den måde kan hun stadig være en del af din hverdag. Husk det.
Men der skal stadig gøres noget ved situationen i din klasse. Det lyder til, at din klasse har brug for at lære, hvordan man skal tale ordentligt. Og jeg tror ikke, du er den eneste, der er ked af den måde, nogle af de andre taler på. Så det skal stoppes.
Jeg ved ikke, om du allerede har talt med din lærer om det? Hvis ikke, vil jeg anbefale dig, at du fortæller, hvordan du har det. Og hvis du har sagt det, og det ikke er blevet bedre, så skal du sige det igen. Det er nemlig dine lærere, der skal sørge for, at du - og de andre - trives, når I er i skole.
Fx kunne det være en god ide at tale om, at man sagtens kan have brug for at sidde lidt alene indimellem. Men at det er hele klassens ansvar at sørge for, at man kun sidder alene, fordi man selv har valgt det. Og så er det aldrig i orden at kalde andre øgenavne! Det skal din klasse lære, og det kræver hjælp fra voksne.
Jeg håber, at du har fået mod til at tale med din lærer om det. Du kan jo overveje at vise din lærer dit brev og mit svar. Det kan i hvert fald være en god måde at få startet en snak på. Jeg synes også, at du skal tale med dine forældre om det. De kan hjælpe dig med at få det sagt til din lærer. Det vigtigste er, at der bliver gjort noget, så du ikke går rundt og er ked af det.
Husk også, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen