Brev
alle hader mig
hej.
jeg er en pige på 13år og jeh ved med 100% sikkerhed’ at alle mine tœtteste hader mig. jeg ved ikke hvordan. det har stået på siden 4klasse, og nu går jeg i 7. jeg valgte at flytte skole i sommerferien pga. mobning..
og nu på min nye skole, går der rygter om at jeg ikke siger noget sandt, og at det er mig der går og stjæler, og jeg har selv fået taget en masse. jeg har været ved SSP med det og mine forældre og lærer men ingen vil tro på mig bare fordi jeg er ny..
så mit spørgsmål er bare hvad jeg skal gøre.- overvejer at begå selvmord, eller stikke af. det haster virkelig.
hilsen c…….. som alle hader
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære C
Jeg kan godt forstå at, du er ked af det, for det er bestemt ikke sjovt at blive mobbet. Jeg synes det er rigtig flot og modigt, at du har snakket med både dine forældre og din lærer om det, men desværre har det ikke rigtig har hjulpet.
Jeg ved ikke, om du er klar over det, men det er faktisk sådan, at det er din klasselærers ansvar, at alle i klassen har det godt. Så din klasselærer skal faktisk hjælpe dig, når du kommer og fortæller, at du ikke har det godt i klassen. Det er også sådan, at alle skoler har noget der hedder en mobbepolitik, som er regler for hvordan man skal opføre sig overfor hinanden, og hvad man skal gøre, hvis der er nogen der bliver mobbet. Måske du kunne snakke med din lærer om, hvordan mobbepolitikken er på jeres skole, eller måske få dine forældre til at snakke med din lærer om det..??
Når der foregår mobning i en klasse, kan det være nødvendigt at lærerne og forældrene får fundet ud af, hvordan man kan skabe en bedre stemning i klassen, så alle har det godt og har lyst til at komme i skole. Hvis dine lærere kunne trænge til lidt inspiration til, hvordan det kan gøres, har I mulighed for at få besøg her fra Børns Vilkårs Skoletjeneste. Måske kunne du vise dine forældre hjemmesiden, så de kunne foreslå det for dine lærere?
Du skriver ikke, om det er alle i klassen som mobber dig, eller om det kun er nogen af dem? Måske er der en af pigerne, som du kan snakke lidt med, eller måske en fra din parallelklasse eller hvis du går til noget i din fritid..??
Jeg håber meget, at du snart får hjælp, så du kan få det bedre, og hvis du har lyst til det, er du også velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116 111.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!