Mens og ingen skraldespand !!!!

Hej jeg er en pige på 10 og har lige fået min første menstruation men problemet er bare at der ikke er nogle skralde spande på skolen

Hvad skal jeg gøre og hvor skal jeg smide mine ben ud henne??

Ja jeg ved godt at det er røv tideligt at få mens men ja det har jeg…..😥

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år.

Du står i en helt ny situation. Det må være utrygt for dig ikke at kunne smide dine brugte bind ud, når du er i skole.

Det er mange timer hver dag, hvor du ikke kan komme af mit dit affald. Er det mon rigtigt forstået?

Jeg tænker, at du ikke kan være den eneste. Alle andre piger der også har fået menstruation, står i nøjagtig samme situation.

Din skole skal have affaldsspande og/ eller –poser til elevernes affald. Jeg vil foreslå dig at tale med din mor om, at hun skal kontakte din skole, så skolen kan få det ordnet – hurtigst muligt.

Din mor kan sige, at I ikke ønsker, at skolen fortæller, at det er jer, der har bedt om at få skraldespande på toiletterne. Skolen skal lytte til jer og hjælpe med at du trives på din skole.

Tal med sundhedsplejersken. En anden mulighed er også at din mor kan kontakte skolens sundhedsplejerske på jeres skole. Skolens sundhedsplejerske vil også kunne tale med skolens leder om, at det skal komme i orden, meget snart.

Dette kan du selv gøre her og nu. Indtil der er sat nye affaldsposer og/ eller – spande op, kan du selv tage en lille affaldspose med, som du har på dig i din jakke eller i din taske. Her kan du smide dit brugte bind ud. Og når du finder en skraldespand kan du smide dit brugte bind ud i spanden.

Det er naturligvis ikke en god løsning på lang sigt. Det er en midlertidig løsning.

Du har allerede taget dit første skridt for du har skrevet til mig. Hvis det er svært at fortælle din mor kan du også vise hende dit brev og mit svar, så kan I få talt om hvordan, I bedst får det løst.

Du kan også bruge en anden voksen. Hvis ikke du er tryg ved at tale med din mor eller en anden voksen fra din familie, så kan det være en god idé at tale med én af dine lærere, som du har tillid til – eller selv tage kontakt til sundhedsplejersken.

Jeg håber rigtig meget, at du kan bruge mit svar. Især at I meget snart får skraldespande op på dine skole.

Du er velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du stadig er i tvivl om, hvad du skal gøre.

Jeg kan ikke lade være med først at fortælle dig, at det er helt normalt, at det er forskelligt, hvornår piger får deres første menstruation. De fleste piger er mellem 10 – 14 år, når de får deres første menstruation. Nogle piger får det tidligere og andre piger får det senere.

Tidspunktet for hvornår man får sin første menstruation kan hænge sammen med hvornår din mor fik sin første menstruation. Det er ikke en fast regel. Du får din menstruation, når din krop er klar. Og det er den nu.

Har du lyst til at læse lidt mere om menstruation kan du læse her.

Kærlige hilsen

BørneTelefonen

få flere råd til menstruation

Menstruation er noget af det mest naturlige for piger at have. Det er et tegn på, at kroppen fungerer, som den skal. Alligevel kan det være lidt svært eller pinligt at snakke om. Det vil vi gerne hjælpe dig med!

På vores side om menstruation kan du blive klogere på, hvad menstruation er og få gode råd til, hvordan du taler om den og en guide til bind, tampon og menstruationskop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.