Bare et hurtigt lille spørgsmål..

Hvad er symptomerne på, at sin mens snart kommer? Jeg føler, at jeg skal forberede mig på den…

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Det er rigtig godt du skriver ind. Vi svarer gerne både på hurtige korte spørgsmål og også på dem, der kræver længere forklaring og svar.

Du føler, du skal forberede dig på din menstruation. Det er rigtig fint, for du er netop i den alder, hvor den begynder at komme. Det er dog forskelligt, hvornår man får sin første menstruation, og også hvornår den bliver regelmæssig. De fleste piger er mellem 10-14 år, når den første menstruation kommer. Nogen kan være yngre eller ældre.

Der er nogle forskellige tegn på, at den første menstruation kan være på vej. Fx udflåd fra skeden. Det er ikke ualmindeligt at have udflåd dagligt i flere måneder inden den første blødning. Et andet tegn er, at brysterne vokser, og at man har fået hår ved skeden og under armene.

Når den første menstruation er på vej, kan nogle piger mærke små niv fra underlivet, altså helt nede omkring trussekanten og ned efter. Nogle piger har også smerter på den nederste del af ryggen, mens andre stort set ikke mærker noget.

Det kan være en rigtig god idé at have et par bind med i skoletasken, hvis man skulle få sin menstruation i skolen. Nogle har bind i en lille pung eller taske, så det ligger tørt og sikkert. Nogle skoler har også bind på kontoret eller i idræt, som man kan spørge efter.

Der kommer ofte lidt brunligt udflåd fra skeden lige inden menstruationen. Under menstruationen kan farven skifte fra brun til mere dyb rød og til sidst igen til mere brunligt. Man bløder som regel ikke så meget de første gange. Men det kan være forskelligt.

Der er mange piger, der ligesom dig, gerne vil være forberedt på deres første menstruation, så derfor har vi inde på BørneTelefonens hjemmeside samlet en masse gode råd. Der er også nogle film, der kan give dig noget mere information. Du kan læse mere her.

Husk det er forskelligt fra pige til pige, hvornår man får den første menstruation, hvor meget man bløder, hvor mange dage man har menstruation, om man har smerter, er træt, har humørsvingninger og hvor længe der går mellem menstruationerne. Bliver du bekymret over noget, så er det godt at få en snak med din mor, sundhedsplejersken, lægen eller ring eller skriv ind til BørneTelefonen på 116111, så kan vi snakke sammen.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

få flere råd til menstruation

Menstruation er noget af det mest naturlige for piger at have. Det er et tegn på, at kroppen fungerer, som den skal. Alligevel kan det være lidt svært eller pinligt at snakke om. Det vil vi gerne hjælpe dig med!

På vores side om menstruation kan du blive klogere på, hvad menstruation er og få gode råd til, hvordan du taler om den og en guide til bind, tampon og menstruationskop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.