Brev
Udstrukket for neden
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 13.
Jeg cykler på racercykel og det har resulteret i at min indre skamlæbe (er jeg ret sikker på det er) er blevet strukket ud i højre side, faktisk stort set hele den strækning skamlæben sidder fast med. (Håber i forstår)
Og så bliver det være og være for hver gang jeg cykler.
Jeg vil gerne sige det til min mor. Men jeg kan ikke. Jeg ved overhovedet ikke hvad jeg skal sige, eller hvordan jeg skal få det sagt. Og hvad jeg skal gøre hvis hun vil se det. Det bliver for grænseoverskridende.
Det samme med min læge. Kan heller ikke sige det. Det er simpelhen for grænse overskridende.
Jeg er også bange for om hvordan det vil påvirke mit liv(sexliv) i fremtiden.
Så hvad syntes i jeg skal gøre.
Og er der noget jeg kan gøre selv uden at det indvoldverer mine forældre og eller læge.
Tak på forhånd.
13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år.
Det lyder ikke rart, at du er generet ved skamlæben. Og at du går og er bekymret for, om det er noget galt med dine skamlæber. Så det er rigtigt fint, at du skrev.
Piger og kvinder har både indre og ydre skamlæber, eller kønslæber, som de også blive kaldt. For der er jo ikke noget at skamme sig over. De beskytter urinrørsåbningen og skedeindgangen. Kønslæberne begynder at vokse, når piger kommer i puberteten, og meget tit vokser de indre kønslæber sig længere end de ydre og hænger derfor ”udenfor”. Kønslæber ser forskellige ud fra kvinde til kvinde, og intet udseende er mere rigtigt end andre. Vi er alle sammen forskellige og lige ”rigtige”.
Men det lyder bestemt ikke rart, at du føler dig udstrukket i højre side. Er det kun når du cykler, at du er generet? Eller gør det også ondt, når du går og andet? For sådan skal det selvfølgelig ikke være.
Det er faktisk ikke unormalt, at piger kan have ondt i kønslæberne når de fx cykler. For tit skal kønslæberne lige have tid til ”at vokse på plads” i forhold til resten af din krop. Derfor tror jeg, at det vil ændre sig, hvis du giver det tid. Nogle piger synes, at det hjælper at tage et trusseindlæg på, når de skal cykle i en periode.
Måske er det også en mulighed, at du skifter sadlen på din cykel. Hvis din mor har en cykel, kan du jo evt. prøve at cykle en tur på hendes og se om det føles anderledes.
Hvis du stadig er bekymret og generet, kan det måske være godt at tale med din mor om det. Det kan være sådan en lettelse, at dele sine bekymringer med nogen. Måske kan du fortælle din mor, at det er helt vildt svært for dig og grænseoverskridende at tale om. Det er jeg sikker på at din mor vil forstå. Hun har sikkert selv prøvet at have nogle gener omkring kønsorganerne, og ved godt hvordan det er. Det er også en mulighed, at du viser hende det brev du har skrevet ind til Brevkassen, så skal du ikke sige det med ord til at starte med.
Hvis du bliver ved at være generet og gerne vil have gjort noget ved det, er der desværre ikke meget andet at gøre, end at skulle undersøges hos lægen eller hos skolens sundhedsplejerske. Men de ved godt, at mange piger og kvinder kan være nervøse. Derfor er de oftest rigtig gode til, at gøre det rart og trygt for én.
Jeg håber, at det bliver bedre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen