Brev
Udflåd om morgenen
Hej jeg hedder m
Jeg har et spørgsmål omkring udflåd.
De sidste 3 dage har der når jeg har vågnet faldet udflåd ud fra skeden ned i mine underbukser
jeg kan mærke det og det føles lidt som om jeg tisser.
Jeg går ud på toilettet og der er sandt nok virkelig meget udflåd.
Jeg har fået mens har haft det et halvt år. Jeg har haft udflåd i 2 år.
Jeg har aldrig haft sex. Jeg har onaneret nogle par gange.
Er det fordi jeg har drømt noget frækt? Eller er det fordi udflåddet ikke kan komme ud om natten fordi jeg ligger ned og så kommer det bare om morgenen?
Håber i kan svare om det er normalt
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Udflåd er normalt og det er forskelligt fra pige til pige, hvor meget udflåd man har og hvornår man har det.
Nogle piger oplever, at der er mere udflåd i starten af deres cyklus (altså lige efter menstruationen er stoppet).
Andre oplever øget udflåd kort inden menstruationen, og nogle oplever nogenlunde samme mængde det meste af tiden.
Mængden kan også skifte, jo ældrer du bliver. Så der er ikke noget, der er mere normalt end andet, ift. mængden.
Udflåd har ikke noget at gøre med, at du har haft en fræk drøm. At det kommer om morgenen, frem for om natten, kan godt hænge sammen med, at du ligger ned og sover. Men det kan også være helt tilfældigt.
Umiddelbart tænker jeg, at det hele lyder meget normalt og at der ikke er noget du skal være bekymret for.
Hvis det generer dig meget i nogle perioder, kan man bruge et trusseindlæg. Men man skal passe lidt på med, ikke at have sådan et indlæg på hele tiden, da det nogle gange kan gøre, at man bliver generet i skridtet. Måske du kan få din mor til at hjælpe dig?
Det du dog skal holde øje ved din udflåd er følgende:
Skifter det farve? - Udflåd er oftest hvidt og klæbrigt, eller meget gennemsigtigt. Hvis det pludseligt er grønligt eller brunligt, bør man blive tjekket af din læge.
Ændrer det lugt? - Hvis dit udflåd begynder at lugte mærkeligt, så kan det også være en god ide at søge læge.
Klør eller svier det? - Hvis du oplever kløe eller svie i skeden, kan det hænge sammen med øget udflåd og være tegn på noget bakterielt i skeden. Her vil det også være en god ide at søge læge.
Du kan læse mere om udflåd på http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/udflaad.aspx
Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen