Strækmærker

Hej,

jeg opdagede mine strækmærker da jeg var 12 år gammel, og lige siden har jeg aldrig gået med shorts.

Jeg ved at det er normalt at have dem, men de gør mig utilpas.

Jeg skal altid sige nej til ture på stranden, i badeland (skoletur f.eks.) og andre ting. Jeg kan bare ikke vise dem mine strækmærker..

De er helt hvide, og jeg har en lidt mere mørk skintone, så de ses tydeligt. De dækker cirka 65% af min krop, for de går (på begge sider) fra knæet til min numse, og der er sygt mange.

Jeg har ALDRIG været stor (som i vægt), og hverken jeg eller familie kan huske at de har været blå/pink, som folk siger at strækmærker starter med at være.

Hvad skal jeg gøre, jeg kan ikke blive ved med at leve sådan hér.

Jeg er bange for at jeg kommer til at være alene resten af mit liv, fordi folk synes de er ulækre..

Tak fordi i gad læse det 🙂

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Strækmærker kan komme når kroppen udvikler sig. Det er forskelligt, hvordan og hvor hurtigt kroppen udvikler sig. Nogle gange udvikler kroppen sig så hurtigt, at huden ikke kan følge med og der kan komme strækmærker. Strækmærker er derfor ikke ensbetydende med, at man er overvægtig.

Du skriver, at du er bange for at komme til at være alene, fordi andre ikke bryder sig om dine strækmærker. Mange er mere kritiske overfor dem selv og lægger mærke til mange ting ved deres krop, som andre ikke lægger mærke til. Måske tænker dine venner ikke over strækmærker som du gør.

Det kan godt være, at de har set, at du har strækmærker, men det er ikke sikkert, at de tænker mere over det. De fleste har noget ved deres krop som de gerne ville have var anderledes. Hvad tænker du mon om det?

I forhold til, hvordan dine venner vil reagere, så kan jeg forestille mig, at dine venner sætter pris på den person du er og ikke nødvendigvis om der er strækmærker. Nogle gange kan det være en hjælp at tænke over, hvad man selv sætter pris på ved andre og deres venskab. Hvad tror du, at du ville tænke, hvis du så, at en af dine veninder også har strækmærker?

Selvom du ikke bryder dig om at vise ben, kan det være en hjælp at tænke over det man kan lide ved sig selv. For eksempel kan en tanke være ”ja, det kan godt være, at jeg har strækmærker, men til gengæld har jeg så meget andet dejligt og smukt, et sødt smil og nogle gode venner”.

Mange mennesker har strækmærker et sted på kroppen – for piger oftest på bryst og baller. Du kan overveje at vende emnet med en af dine veninder. Måske ser hun anderledes på det eller har råd til, hvordan du kan forholde dig til det. Hvem ville være god at tale med og hvornår vil du kunne det?

En mulighed er også at snakke med lægen om det. Jeg tænker, at lægen vil kunne fortælle dig om der er andre muligheder for hjælp til at gøre strækmærkerne mindre synlige. Til lægen skal du fortælle, hvad strækmærkerne gør ved dig, og at der er ting du ikke deltager i grundet strækmærkerne. Telefonnummeret til din læge står på dit gule sundhedskort, og du kan ringe og snakke med lægen eller få en tid. Det kan være, at det er mest tryg for dig at have en voksen med – fx din mor. Hvad tænker du om det?

Det er også sådan, at strækmærker kan blive mindre synlige med alderen. Det kan derfor være, at strækmærkerne på dine lår ændrer sig med alderen.

Måske har du fået mod på at tale med dine forældre om det, og det det gør ved dig. Nogle gange er det rart at dele ens tanker med nogen, hvor de kan sige hvad de tænker om det. Hvordan vil det være for dig at tale med dine forældre eller en af dem?

Jeg håber du har mod på at tale med nogen og få en snak med lægen om det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.