Brev
Store fødder
Hej
Jeg har det problem (som nok lyder lidt mærkeligt) at mine fødder er mega store.
Jeg er en pige på 14 år og bruger sko størrelse 42-43. Jeg har prøvet alt for at få dem mindre men intet hjælper. Jeg går kun i bukser som går ned over min sko og når jeg er sammen med mine venner prøver jeg hele tiden at skjule mind fødder.
Jeg har sko i str 40 (som ser meget store ud) og dem er jeg begyndt at få ondt i fødderne af at bruge. Det er begyndt at gå mig så meget på at jeg har mistet lysten til at være sammen med nogle og jeg vil helst bars hjem og ind på mit værelse efter skole.
Jeg ville ønske at jeg brugte en størrelse 39-40 men jeg ved det aldrig kommer til at ske.
Er der mon noget jeg kan gøre?
Hilsen mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årig pige
Jeg syntes ikke dit problem er mærkeligt. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil være som gennemsnittet. Desværre eller heldigvis, er vi ikke alle sammen ens og vi ser forskellige ud.
De fleste teenagere, jeg kender, er utilfredse med en del af deres krop, og det kan komme til at fylde alt for meget. Lidt som du beskriver, at du undgår ting og helst vil hjem på værelset.
Desværre er det langt fra alle som taler højt om det, og derfor tror man, at man er den eneste som har problemer med sin krop. I virkeligheden har alle et eller andet som de er mindre glade for, og noget som de er mere glade for.
Mit bedste råd er, at du må finde en måde at leve med det på. Du kan ikke lave dine fødder mindre, hverken med for små sko eller øvelser  eller andet. Måske er du den eneste, som bemærker dine fødder.
Prøv om du kan fokusere på nogle af de ting, som du godt kan lide ved dig selv og din krop. Det som man bruger energi på, er det som kommer til at fylde. Så hvorfor ikke fylde med de gode ting?!
Du kan lave små øvelser som hjælper dig på vej. F.eks. se dig i spejlet og sige højt hvad du godt kan lide ved dig selv og din krop. Du kan også sætter små sedler på dit skab/spejl med tekst (“jeg er dejlig”, “jeg ser godt ud”, “lækkert hår” , “god veninde”, “god til at lytte”  – og andre ting, som du får øje på. Måske kan du spørger dine veninder om de gode ting, de ser hos dig. Så du også hører det fra andre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen