Brev
Sex klar
Jeg er 13 årig pige.
Jeg føler mig HELT klar til at have sex, men ved ikke om det er normalt?
Jeg kunne godt tænke mig at prøve det.
Det eneste problem er at jeg ikke har en kæreste eller noget..
Så det irriterer mig meget. Jeg har dog et rimeligt stort crush på en, der også kan lide mig.
Men er det normalt at virkelig føle hvis der kom en sød/ lækker ind af døren ville jeg ikke afvise det?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Der sker mange ændringer med ens krop og tanker i puberteten, så jeg kan godt forstå, at du skriver herind.
Det er helt normalt, at man begynder at gøre sig tanker om sex, seksualitet og lyst i puberteten. Og at man også kan have lyst til at prøve det af.
Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at have sex. Det vigtigste er, at man selv føler sig parat.
Den seksuelle lavalder er 15 år. Det betyder, at en person på 15 år eller over, ikke må have sex med en under 15 år. Men hvis man f.eks. får en kæreste, der også er under 15 år, så er det okay at have sex, hvis begge parter har lyst og føler sig klar.
For de fleste betyder det meget, at den første gang er sammen med en person de er tryg ved. Det kan være rart, fordi den første gang tit er præget af usikkerhed og nervøsitet, fordi det hele er nyt. Du kan læse lidt mere her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang.aspx
Jeg tænker på, om det mon fylder meget, at du ikke har en kæreste, som du skriver? Du skriver, at du har et crush på en fyr, der også kan lide dig. Mon det er én, som du går i skole med? Det lyder som om, at det kunne være spændende, hvis I lærte hinanden lidt bedre at kende.
Jeg håber, at du kunne bruge svaret her til noget.
De bedste ønsker fra BørneTelefonen