Brev
Røv billede (hjælp hurtigt)
Hjælp.
Jeg har en god ven som jeg har snakket med længe og ja.. men han er meget sådan ryger,drikker alt det der.
Men jeg lavede en aftale med ham at han skulle sende et “sjovt” billede altså ikke noget sexy eller noget!
Men så skulle jeg sende et røv billede. Jeg tænkte længe over det pga jeg vidste at han ville dele det. Men jeg tænkte i mit hovede at det nok ikke ville blive så slemt da jeg bare kunne sige “har du aldrig set en røv før” til dem som snakkede om det…
Mine to veninde sagde også at det kunne jeg godt gøre det ville ikke være så slemt… men da jeg gjorde det fortrød jeg med det samme og han tog screenshot…..  det skal lige siges at jeg har tøj på og alt det der (det er bare et billede af min røv i bukser)
jeg ringede til min far og snakkede med ham om det og han sagde forstående at det selfølgelig var dumt, men jeg havde jo tøj på så det vil nok ikke blive så slemt…
Hvis nu jeg snakkede med en lærer om det ville de så have tavshedspligt så de ikke snakkede med min mor. Da hun er meget ——.
Kan han få en straf for at dele det eller bare vise det?
(Har brug for hjælp hurtigt!)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. I mit svar vil jeg forsøge at hjælpe dig lidt videre.
Du skriver, at du har sendt et billede af din røv til en god ven. Da han åbner billedet, tager han et screenshot af det. Som jeg forstår det,  har du bukser på, og man kan ikke se dit ansigt på billedet. Det ser jeg som en god ting.
Hvis man ikke kan se dit ansigt, behøver ingen at vide, at det er dig. Bortset fra din ven, selvfølgelig.  Måske er det det, dine veninder og din far mener, når de siger, at de ikke synes, det er så slemt?
Men det vigtigste er jo hvordan du har det. Du har fortrudt! Så for dig er det faktisk slemt, og det kan jeg sagtens forstå. Det er nemlig slet ikke okay at tage screenshot eller gemme billeder uden at spørge om lov først!
Du skriver også, at du vidste, han ville dele det. Men hvordan vidste du mon det? Det er virkelig ikke en ting, der er i orden at gøre, og det lyder som en ubehagelig situation for dig at være i. Har I mon talt om det efterfølgende? Du skriver at I er venner. Taler I ofte sammen? Hvis ikke du allerede har sagt til ham, at du vil have han sletter billedet, synes jeg, du skal gøre som det aller første.
Jeg er glad for at høre, at du har talt med din far om det. Det lyder som et tillidsbrud, din ven har udsat dig for. På trods af, at du regnede med, at han ville gemme billedet. Derfor er det rigtig godt, at du taler med nogen om det, som du også har gjort ved at tale med din far.
Du spørger også, om du kan fortælle det til din lærer, og om din lærer har tavshedspligt, så din mor ikke vil få noget at vide om det. Der er ikke et helt klart svar på, om en lærer har tavshedspligt. Det er faktisk svært for en lærer på forhånd at love en elev tavshedspligt, for det afhænger meget af, hvad eleven fortæller. Jeg synes du skal starte med at fortælle, at du ønsker en fortrolig samtale. Så kan dig og din lærer få en snak om det allerførst.
Det er nemlig sådan, at hvis en lærer har lovet en elev tavshed og senere indser, at han/hun af ren og skær omsorg for barnet ikke kan holde dette løfte, er det vigtigt, at eleven får det at vide og får en begrundelse for, hvorfor informationen må videre.
Jeg synes, at det lyder som en god idé at tale med din lærer om det, måske hjælper det, at få vendt nogle flere tanker om det hele.
Det er selvfølgelig rigtig svært at vide, om din ven deler billedet. Jeg tænker alligevel, at det er godt for dig at vide, hvad du kan stille op, hvis du fortsat er bekymret.
Derfor vil jeg nu fortælle dig lidt om, hvad loven siger i forhold til dit problem:
I Danmark er det sådan, at man skal have samtykke til at have billeder og film af andre liggende på sin computer. Hvis man ikke har det, er det strafbart (og billederne må selvfølgelig ikke deles). Ifølge loven må man kun dele billeder og film af andre, når personen tydeligt og frivilligt har sagt “ja” til, at man må dele dem, og have dem på din computer eller telefon.
Hvis du har fortalt din ven, at han ikke må tage et screenshot af billedet, så har du givet udtryk for, at du ikke vil have, at han har billedet på sin computer, telefon eller andre steder. Han har altså ikke fået lov til at beholde det. Og derfor skal han ifølge loven slette det. Du kan til enhver tid bede ham om at slette billedet.
Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år, og billeder og film, af seksuel karakter, af børn og unge under 18 år må aldrig deles videre. Heller ikke, hvis personen på billedet eller filmen synes, det er ok.
Hvis du vil vide mere, kan du læse videre her. Red Barnet har en helt særlig tjeneste, som kun beskæftiger sig med sager som din, den hedder SletDet. Det kunne være en idé at tale med dem, hvis du stadig er i tvivl om, hvad du skal gøre.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen igen!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen