Brev
Mødom
Hej
Jeg er en pige på 14.
Jeg var i bad og siden jeg var nysgerrig så stikker jeg min finger oppe i min skede.
Jeg tror at jeg har sprunget min jomfruhinde fordi efter det begyndte jeg at bløde
Men spørgsmålet er om man kan få en ny “jomfruhinde” når man er blevet 18?
Og jeg vil gerne have en “ny” fordi for det første var jeg slet ikke klar til at miste min jomfruhinde og jeg vil på en måde nyde det når jeg mister det.
Og for det andet er jeg jo en muslimsk pige så……
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev. Det er godt, at du søger hjælp, når der er noget, du undrer dig over. Jeg håber, at mit svar kan være til hjælp for dig.
Jeg kan godt forstå, at du har været nysgerrig, og fik lyst til at prøve det af. Rigtig mange piger kan få lyst til at udforske sin krop, særligt når man er teenager.
Du er i en alder,  hvor din krop ændrer sig, der er hormoner i kroppen og mange bliver mere bevidste om sin krop og sin seksualitet.
Når jeg læser dit brev, så får jeg lyst til at fortælle lidt om jomfruhinden eller mødomshinden, som den også kaldes. Måske ved du allerede det, jeg kommer til at skrive – måske ikke.
Men jomfruhinden er sådan set ikke en hinde, der kan sprænge. Det er en tynd og elastisk krans af slimhindefolder, som sidder ved skedens indgang.
Der er altså allerede ”hul” i den, så menstruationsblodet kan komme ud.
Mange tror, at mødommen springer, når man har samleje første gangen. Men sådan er det ikke. Det er kun ca. hver 5. kvinde der bløder, første gang de har samleje.
Når det nogle gange bløder ved første samleje, kan det skyldes at man får en lille rift i skedevæggen eller at et blodkar springer. Det skyldes altså ikke, at jomfruhinden sprænger – for det kan den ikke.
Det er faktisk sådan, at man ikke kan se eller mærke, om nogen er jomfru. Ikke en gang en gynækolog kan med sikkerhed se, om man har haft samleje eller ej.
Jeg tænker umiddelbart, at du nok er kommet til at ”kradse” i din skedevæg. Og så har du fået en rift eller sprængt et lille blodkar.
Det er helt almindeligt.
Jeg kan blive lidt nysgerrig på, om det her er noget, som du kunne tale med nogen om? En søster eller mor? En af dine veninder eller sundhedsplejersken på skolen?
Måske er det nogen i din familie, som ikke ved, at mødommen ikke er en hinde, og at det kun er ca. 20% af kvinderne, bløder under første samleje.
Og måske er du bange for at komme i problemer, hvis du ikke bløder ved første samleje.
Hvis du er bekymret for det, kan det være en god ide at snakke med nogen, der kender til sådan en problematik.
RED har en anonym rådgivning, som du kan ringe til på nummeret 70 27 76 66. De ved meget om, hvordan det er at have en anden kulturel baggrund i Danmark.
Hvis du har lyst til at læse lidt mere om jomfruhinden, så kan du læse på Sexliniens hjemmeside: https://www.sexlinien.dk/emneside-piger-kvinders-kroppe/moedommen
eller på REDS hjemmeside: https://red-center.dk/viden-og-publikationer/voldsformer/moedom/
Kærlig hilsen
BørneTelefonen