Brev
Mit Sved Lugter af kødpølse?
Hej.
Jeg er en pige på 14. Mig og min veninde sad og snakkede om sved og da min næse tilfældigvis strejfede min armhule og det lugtede af kødpølse, blev jeg meget usikker på efter om det er normalt?
Håber i kan hjælpe mig med mit problem
Hilsen en pige med en lugtende armhule
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige,
Jeg kan godt forstå, hvis du undrede dig lidt og gerne vil vide, hvorfor du lugtede på den måde.
Sved kan lugte meget forskelligt. Både fra person til person, men motionssved lugter også ofte anderledes end når man sveder, fordi man er f.eks. er stresset. Jeg tænker derfor, at det er helt normalt, hvis du lugtede lidt af noget, der får dig til at tænke på kødpølse. Jeg har også før hørt, om nogen der syntes, at deres sved lugtede af ristet løg, så nogle gange lugter ens sved bare lidt sjovt. Det, som man generelt kan gøre for ikke at lugte af sved, er at gå ofte i bad, bruge deodorant og så tage rent tøj på hver dag. Du kunne også snakke med dine venner om, hvad de gør for ikke at lugte af sved eller måske med dine forældre? I hvert fald er det noget, som vi alle oplever en gang i mellem.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe lidt.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen