Brev
Menstrationskop
Håber virklig at jeg får personligt svar for føler at det er et spørgsmål til nogen der ved meget om det.
Jeg har på det seneste tænkt meget over menstruationskopper.
Jeg har ikke min mens men er meget udviklet og har været det i lang tid.
Jeg har hele tiden udflåd. Dagen lang. Så jeg skifter trusseindlæg, men jeg kan jo ikke skifte 10 gange om dagen.
Derfor vil jeg virklig gerne bruge en mens-kop. Men kan man godt det? I en alder af 13?
Er det normalt??
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Der sker en masse forandringer i kroppen i din alder. Dine hormoner ændrer sig og det kan godt være, din menstruation snart er på vej og det kan være, at det påvirker din krop så den producerer anderledes udflåd, end det du plejer at se?
Når du skriver, at du hele tiden har udflåd og at du skal skifte trusseindlæg ofte, tænker jeg at du måske skulle bestille en tid hos din læge. Måske er det ikke noget, måske er det bare at din menstruation er på vej. Man plejer at sige, at hvis udflåd enten lugter eller har en anden farve end den plejer, er det en rigtig god idé at tage til lægen.
At gå til lægen med noget, der er så privat som udflåd, kan godt kræve lidt mod. Jeg tænker derfor, at du måske kunne tale med din mor om hun evt. kunne gå med. Lægen er der for at hjælpe dig og ser og har oplevet meget af det du måske synes er lidt pinligt og personligt - det kan være godt at huske sig selv på.
Du skriver også, at du har tænkt over om du kan bruge en menstruationskop? Jeg tænker at du først skal have din menstruation, før du begynder at bruge en menstruationskop, men så synes jeg at det lyder som en fin idé. En menstruationskop er en kegleformet silikonekop, der bruges lidt på den samme måde som en tampon. I stedet for at suge blodet, som en tampon gør, opsamler en menstruationskop blodet i stedet. Og i modsætning til bind og tamponer er en menstruationskop genanvendelig, og den findes i flere størrelser. Hvis du går forbi lægen, kan du også tage en snak med denne omkring menstruationskop eller hvad han/hun tænker ville være godt for dig at anvende, så du kan føle dig tilpas i din hverdag.
Et sted der også kan give svar på forskellige ting om kroppen og mange andre ting du kan opleve i denne tid er http://www.privatsnak.dk
Kærlig Hilsen BørneTelefonen