Højde

Hej BørneBrevkassen.

Jeg er en pige på 13 år og er kun 1.46 høj.

Jeg har altid været den laveste siden jeg blev født.

Jeg for konstant kommentarer om min højde, og hver enkelt én sårer mig.

Jeg synes på en måde at der kan være fordele ved at være lav, men bare ikke så lav som jeg er.

Jeg føler mig meget anderledes. Jeg kan ikke møde nye mennesker uden den der “Wow, du er godt nok lille”. Desuden er der jo ikke nogen drenge som vil have en så lav pige…

Min højde er som en byrde for mig… Jeg er pinlig over at være så lav, og det er mega nederen når man bare godt vil være sammen med folk på sin egen aller.

Jeg vil bare godt op på de 1.60, men det bliver jeg ikke, for mine forældre er også lave…

Jeg ville få det meget bedre hvis jeg bare mødte nogen andre piger på min alder som var på højde med, så at jeg ikke følte mig så anderledes… Men sådan nogle har jeg ikke mødt endu. Er jeg måske den laveste pige i Danmark?

Mange drenge på min alder er næsten helt oppe på de 1.80… Det ville jo se så grimt ud hvis jeg kom sammen med en der var så meget højere end mig.

Hvordan skal jeg nogensinde kunne finde en dreng som passer til mig?

Venlig hilsen F

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år!

Tak for dit brev. Jeg kan forstå, at din højde fylder meget for dig, og jeg kan godt forstå, at det ikke er rart, at andre kommenterer på, at du ikke er så høj, som de fleste. Det er aldrig rart at føle, at man er anderledes. Egentlig synes jeg, at det er lidt strengt, at mennesker du lige har mødt, starter med at kommentere på din højde. Man ville jo heller aldrig starte med at sige til et menneske med stritører: ’Hold da op nogle flyveører du har!’ Det ved man jo godt selv, og har ikke behov for at andre står og kommenterer det. Hvis de endelig skal sige noget, kunne de fx sige: ’Sikke et flot hår du har’, eller noget andet, som man vil blive glad for at høre. De mennesker, der kommenterer din højde, mener sikkert heller ikke noget ondt med det. De får sikkert bare ikke tænkt sig om, inden de siger det. Måske kunne du tænke lidt over, hvad du kunne svare mennesker, der kommenterer på din højde. Det kunne fx være: ’Ja, og du er godt nok høj’ eller ’ Ja, sådan er jeg’. Du kunne også vende den om og sige noget om dem, som de vil blive glade for, fx ’Ja, og du har godt nok en flot kjole på’. Måske det kunne få dem til at tænke lidt over, at det er rarere, at få sådan noget at vide, og forhåbentlig også sige noget pænt tilbage til dig.

Dermed ikke sagt, at det er negativt at være lav. For som du selv skriver, kan der også være fordele ved det. Måske kunne det være hjælpsomt for dig, hvis du skrev de fordele du kan komme i tanke om ned på et stykke papir? På den måde, kan fordelene blive mere tydelige for dig, og du kan skrive flere på hen ad vejen. Du kan også skrive ned, hvilke ting ved dit udseende, du er gladest for. Alle mennesker har noget, som de synes bedre om ved sig selv end andet. Og ligesom du oplever det som generende ikke at være så høj, kan det også være generende, at synes man er alt for høj, for tyk eller tynd. Du kunne måske snakke med nogle af dine veninder om, hvad I hver især synes bedst og mindre godt om ved jer selv. I kan også fortælle hinanden hvad I beundrer hos hinanden. En har måske nogle smukke øjne, et dejligt smil osv. Det kan nemlig også være rigtig rart, at høre ens gode veninder sige det, de synes er rigtig pænt ved én, og som man måske ikke lige selv har lagt mærke til. Hvordan synes du, det lyder?

Måske kan du også snakke med dine forældre, som heller ikke er så høje om, hvilke fordele og evt. ulemper de oplever, der er ved ikke at være så høje. De har sikkert også gjort sig mange erfaringer gennem livet, som det kunne være rart for dig at høre.

Jeg kan læse, du er 13 år, det vil sige, du ikke er færdig med at udvikles. Nogle piger vokser, helt ind til de bliver 17 år. Men hvis du gerne vil have et nogenlunde billede af, hvor høj du mon kan forvente at blive, kan det være en god ide, måske sammen med din mor at gå til jeres læge, som vil kunne udregne din ca. højde. Men igen, vi er alle forskellige. Nogle er høje, andre lave, nogle har lyst hår, andre mørkt. Du er helt ok som du er, lad ikke nogen bilde dig noget andet ind. Det handler om at acceptere de ting, som vi ikke kan lave om på, og ja, finde de gode ting ved os selv.

I forhold til din bekymring om, at finde en dreng, som passer til dig, tror jeg slet ikke, at du skal være bekymret. De fleste drenge vil nemlig helst have en kæreste som er lavere end dem selv. De fleste piger, vil også helst have en kæreste, som er højere end dem – og så har du jo flere muligheder end de piger, der er meget høje. Det var i hvert fald en fordel, ved ikke at være så høj. Det er jo heller ikke alle drenge er høje. Måske finder du én, som heller ikke er så høj, ligesom dine forældre fandt hinanden. Som sagt, tror jeg ikke, at du skal være bekymret for, om du kan få en kæreste som er 1.80 høj, eller om det vil se grimt ud. Når alt kommer til alt, er det jo slet ikke dét, det kommer an på. Det er meget mere vigtigt, at han er sød, og at I har det godt sammen, og så kan du altid tage et par højhælede sko eller støvler på, så du bliver lidt højere (der er mange høje piger, der er misundelige over, de ikke kan gå med høje sko, da de så bliver højere end drengene, men her har du en styrke). Jeg synes, at du skal fokusere meget mere på drengenes personlighed end på deres udseende, når du skal finde dig en kæreste. Hvis man er glade for hinanden, ser man som regel også godt ud sammen.

Du skriver, at du ville få det bedre, hvis du mødte andre piger på din alder og højde. Måske kunne du søge efter nogen på nettet? Det kan være, at der er nogle sider, hvor man kan skrive sammen om fordele og ulemper ved det? Måske dine forældre kan hjælpe dig med at undersøge det?

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.