Brev
Højde
Hej, jeg hedder k. og jeg er en 13 årig pige.
Jeg er 1,50 og jeg ønsker at blive lidt højere. Hvordan gør jeg det? Jeg spiser sundt, dyrker motion osv…
PS jeg blev adopteret da jeg var lille i Viretnam. Jeg flyttede til en dansk familie i Danmark. Min mor er 1,78 og min far er 1,97. Så jeg vil vide om jeg bliver højere eller om det har noget med min forældres højde eller alder. Jeg vil også gerne vide hvor høj jeg ca. bliver, når jeg er helt vokset.
Hilsen K.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære K på 13 år.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil blive lidt højere - specielt når du er omgivet af sådan nogle høje forældre. Dine forældre er dog begge højere end danskere er i gennemsnit. Derfor oplever du nok højdeforskellen som ekstra stor.
Da du er født vietnamesisk, vil du dermed også have vietnamesiske gener, der bestemmer din højde. Så det handler meget om, hvilken højde dine vietnamesiske forældre har. Generne betyder allermest for den højde, du får. Din opvækst (miljø, kost og træning) betyder også noget, men ikke nær så meget.
Du ved måske ingenting om dine biologiske forældres højde, da du er adopteret. Men det er deres højde, der er afgørende for din højde. Det er dine gener. Din opvækst har du stadig indflydelse på, og jeg vil tro, at der er op til 4 år, før du er færdigt udvokset. Så du kan heldigvis nå at vokse  mere endnu.
Det, der kan fremme væksten er god og lang nattesøvn, sund og nærende kost og god træning. Et lille ekstra trick kan være at styrke din kropsholdning. Man kan komme til at se noget højere ud ved at have en meget rank krop. Det kan man få ved f.eks. at dyrke yoga eller lave andre former for strækøvelser, som hjælper til at holdningen er rank.
Jeg synes, det lyder som om du allerede har gjort hvad du kan, for at fremme din vækst. Jeg tør dog ikke spå om, hvor høj du mon vil nå at blive, det vil tiden vise.
Hvis det stadig betyder meget for dig at vide, kunne du prøve at snakke med sundhedsplejersken på din skole. Hun ved rigtigt meget om hvordan børn vokser. Hun har sikkert også en kurve, der viser, hvordan du er vokset gennem årene. Hun kan være god at snakke med om rigtigt mange ting.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen