HERPES SOM 14 ÅRIG

hej jeg er en person på 14 år som desværre har fået herpes både ved munden og kønsdelene, og det er nyt for mig så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre!!
jeg har aldrig lavet noget seksuelt eller kysset med nogen, så det er meget mærkeligt bare lige sådan at få det. jeg har hørt at det aldrig går væk hvilket skræmmer mig.

Jeg ved ikke hvordan jeg kan leve et normalt live med herpes. der er så mange ting jeg ikke kan.. eksempelvis kan jeg ikke kysse eller ha sex med nogen, når jeg nu skulle blive ældre, hvilket er irriterende

hvis jeg skal være ærlig. jeg er også bange for at folk ville komme til at mobbe mig med det. der er også mange der synes at folk med herpes er klamme og måske kan jeg ikke få venner mere.

jeg ville ønske at jeg ikke havde det, der gør ondt og er grimt at se på.
please hjælp mig, måske giv mig nogle gode råd til hvordan jeg kan fjerne det??  hvis man kan det kunne det være godt:)) tak tak

KH- en meget bange person

14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årig

Herpes er meget almindeligt, så selvom du måske føler dig alene med sygdommen, skal du vide, at den rammer en stor den af befolkningen – både børn og voksne. I daglig tale kalder man ofte bare herpes for “forkølelsessår”.

Når et forkølelsessår er i udbrud, kan det smitte. Det kan fx smitte ved kys eller sex, men det kan også være, at man bare har været i direkte kontakt med en anden. Derfor er det vigtigt at vaske hænder, når man har et forkølelsessår, så man ikke smitter andre eller spreder det mere på sig selv.

Herpes er en virus, som “altid” vil være i kroppen, når man er blevet smittet. Det kan lyde rigtig voldsomt, men selvom man har virussen i kroppen, så er det slet ikke sikkert, at man får et forkølelsessår igen, og i de fleste tilfælde smitter det slet ikke, når det ikke er i udbrud. Så du kan sagtens leve et helt normalt liv, hvor du både kysser og har sex med andre, bare ikke hvis det er i udbrud.

Hvis du har brug for det, kan jeg anbefale dig, at du besøger din læge, fx sammen med dine forældre eller måske taler med sundhedsplejersken på din skole. Lægen eller sundhedsplejersken kan også fortælle dig, hvordan du bedst holde øje med, om du er ved at få et nyt forkølelsessår, så kan det nemlig være smart at bruge en særlig creme. På apoteket kan man også få hjælp til behandling af forkølelsessår.

Jeg håber, du er blevet lidt mere rolig efter at have læst mit brev? Ellers er du altid meget velkommen til at ringe herind på 116111. Eller du kan læse mere om herpes på rådgivningen her, det håber jeg også hjælper dig: https://www.sexlinien.dk/emnesider-sexsygdomme/herpes.aspx

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.