Brev
Bliver våd og lugter af urin i underlivet?
Hej, jeg er en pige på 14 år.
Jeg har haft det her problem i cirka et halvt år nu. Det er kun, når jeg er i skole, at det sker.
Op ad dagen bliver jeg fugtig, endda faktisk våd i underlivet. Det lugter lidt som om, at jeg har tisset i bukserne, men ikke så kraftigt. Man kan ikke se det gennem mine bukser.
Kan det være, at jeg går for lidt på toilettet?
Jeg er begyndt at gå meget ofte på toilet, men det hjælper ikke. Det er som om, at jeg ikke kan mærke, at jeg skal på toilettet, men når jeg så sidder der, skal jeg virkelig tisse. Jeg går med indlæg hver dag, men det bliver virkelig fugtigt.
Jeg tror måske også, at det kan være sved. Jeg er en person, der sveder rigtig meget. Laver jeg den mindste bevægelse næsten, så sveder jeg. Mest i hovedet, og gjorde også under armene før, at jeg fik en speciel deo.
Men er det egentlig muligt at svede i underlivet? Måske får jeg en kombination af sved og tis? Det er ihvertfald noget, der går mig rigtig meget på, for det er ulækkert, og jeg føler nogen gange, at jeg selv kan lugte det.
Kh den fortvivlede pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil vide, hvad det er, der gør dig fugtig i underlivet. For det er da ubehageligt, at du sådan skal gå på toilettet hele tiden. Og du skal heller ikke gå og være bekymret for, om du lugter af tis.
Det, du beskriver, kunne godt være en form for udflåd. Jeg tænker dog, at det er noget, du skal tale med din læge om. Også fordi det kun kommer, når du er i skole? Oplever du det aldrig derhjemme i weekenden?
Det er sådan, at de fleste unger piger vil opleve at få udflåd, når de kommer i puberteten. Nogle vil få meget, andre vil næsten ikke få noget. For nogle kan det være nødvendigt at bruge trusseindlæg – særligt, når de har ægløsning, hvor de fleste oplever udflåd.
Udflåd kan dog også skyldes en ubalance i underlivet. Derfor er det vigtigt at få undersøgt. Man kan fx nemt få svamp – særligt efter en ferie, hvor man måske har gået med vådt badetøj eller været meget i vandet.
Det kan måske også være sved. Men det er sjældent, at man får sved omkring underlivet, med mindre man er fysisk aktiv. Og hvis du ikke oplever at svede andre steder på kroppen samtidig, er det nok ikke sved.
Jeg synes derfor, du skal tale med din læge. Sprøg eventuelt din mor, om hun vil gå med dig. Det vil måske være rart for dig også at få talt med hende om det? Du kan også selv starte med at ringe til lægen og tage en snak i telefonen. Du finder telefonnummeret på dit sundhedskort.
Jeg håber, du får et svar hurtigt, så du ikke skal gå rundt og bruge så meget energi på det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen