Bh eller ej

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 10-årige pige,

Tak for dit brev. Det er helt almindeligt, at man tænker på de her ting, når man kommer i puberteten. Og jeg ved fra mange andre børn og unge, at man kan blive helt utålmodig for, at tingene skal gå hurtigt og blive anderledes. Nogle glæder sig vildt til at bruge BH, andre vil gerne have deres menstruation hurtigt.

Jeg synes, at det er så sejt og godt at høre, at du taler med andre og din mor om de her ting. Det er nemlig rigtig godt, at have én man kan spørge og som kan støtte én.

Jeg vil give din mor ret i, at man sikkert ved det, når man skal have en BH. Men det lyder også som om, at det måske ville fylde mindre for dig, hvis du fik det undersøgt? Måske, kan du lokke din mor til at undersøge det lidt mere med dig, så du får lidt ro på.

I kan f.eks. gå ind på siden her: http://www.bhguide.dk/bhguide

Her kan man indtaste sine mål og se, hvilken størrelse man kommer tæt på. Det kan være, at du vil have en af de mindre størrelser, hvis du overhovedet skal bruge en BH endnu. Og ellers, kan det være bedre, at købe en top eller noget der minder om en BH. Uden bøjler, puder og den slags i. Har du mon talt med din mor om den mulighed?

Måske kan du tale med din mor om, at I tager på en undertøjs-shoppetur. Så kan man gå ind i en butik og prøve nogle af de toppe/BH´er der er, til små størrelse. De ekspedienter, der arbejder i sådan nogle butikker, har ofte rigtig meget erfaring med at hjælpe. Også unge piger.

Jeg synes, at du skal tage din mor med på råd. Det lyder som om, at hun er god til at hjælpe. Hvis hun bestemmer, at du ikke er klar til at få en BH, så er der ikke andet for, end at vente. Lige pludselig går det hurtigt, også nu, hvor du kan mærke at brysterne er ømme.

De bedste ønsker, BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.