Brev
Tamponer
Jeg ved ikke om der er noget galt med mig.
Jeg kan slet ikke få noget op og føler mig helt forkert fordi jeg aldrig har haft trang til at onanere eller se porno
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 16 år
Tak for dit ærlige brev. Selvom det er et kort brev, så kan jeg læse mig frem til, at du har svært ved at bruge tamponer, fordi du ikke kan få den op i skeden. Derudover føler du dig forkert, fordi du ikke har lyst til at onanere eller se porno.
Lad os først se lidt på det med tamponen
Du skal vide, at det ikke er ualmindeligt, at det kan være svært at få en tampon op i skeden, specielt hvis du aldrig har fået vist hvordan. Selvom mange kvinder får det til at lyde let og simpelt, så kræver det ofte lidt træning, før den kommer op på en rar måde.
Vi har lavet en rigtig fin guide, som er nem at forstå, hvor du kan øve dig i at bruge din tampon rigtigt. Du finder fx instruktion i tampon med og uden hylster, og så er der billeder der viser, hvordan man gør. Tror du mon, det kunne hjælpe dig? Du finder det her: Menstruation, mens, det røde – Hvad gør man? – Få gode råd her
Jeg får bare lyst til at sige, at nogle piger og kvinder bruger ikke tampon, fordi det bare ikke føles rigtigt for dem. Det er også helt okay! For det vigtigste er jo bare, at du har det godt og gør de ting, der føles rigtige for dig.
Lysten til onani
Vi får rigtig mange breve om onani og porno. Nogle unge skriver fordi de er bange for, at det er farligt at onanere. Andre er måske nervøse for, at de onanere for meget. Men der er også mange – ligesom dig – der ikke onanerer og derfor frygter at være anderledes eller forkerte. Det kan måske hjælpe at tænke på, at alle mennesker er forskellige, og derfor er det også meget forskelligt, hvornår og hvordan man har seksuelle lyster.
Det betyder simpelthen, at nogle i perioder kan have meget seksuel lyst, mens det hos andre måske fylder mindre. Det fælles for de fleste, der skriver til os er dog, at de går meget alene med deres tanker. Det med kroppen føles måske privat og måske endda akavet at tale om. Derfor er det også bare rigtig godt, at du spørger om råd her hos os nu.
Det kunne måske være rart at dele din bekymring med andre omkring dig. Har du mon snakket med en voksen tæt på dig om dine tanker? Det kunne fx være din mor?
Hvis du føler, at det er græseoverskridende at snakke om med dine forældre, er der andre muligheder. Nogle gange kan bekymringerne nemlig vokse sig rigtig store, hvis man ikke får delt dem med nogen, der kan hjælpe en og måske endda svare på de ting, man er i tvivl om.
En læge eller sundhedsplejerske vil måske være rar at tale med, fordi de også ville kunne lave en gynækologisk undersøgelse på dig. Jeg forslår det mest fordi jeg tænker, at det måske kunne berolige dig. Sundhedsplejersken og lægen ved nemlig også en hel del om seksualitet og kroppens udvikling, så måske de også kunne have nogle gode tanker og råd, som kunne være rare for dig.
Du kan læse lidt mere om at gå til lægen her.
Du må også meget gerne ringe til os på 116 111, hvis du har brug for at snakke om det her eller noget helt andet, der går dig på.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen