Brev
Hvad
Hej
Jeg har et problem, min kæreste og jeg bollede for første gang ca. 7 dage siden uden kondom, mega dumt.
Jeg skulle have fået min menstruation for 2 dage siden, og jeg begynder at blive bekymret.
Jeg startede på p-piller, men jeg stoppede i sidste måned, fordi jeg ikke kunne klare humørsvingninger. Derfor tror jeg måske, det kunne være en grund til, at min menstruation er forsinket.
Jeg overvejede lidt at tage en graviditetstest, men jeg venter lidt, fordi de sidste 2 dage har jeg begyndt at få flere bumser, haft nogle kramper og også været mere sulten og sur, end jeg plejer. Derfor tror jeg godt, jeg kunne få min menstruation snart.
Hvor lang tid burde jeg vente med at tage en graviditetstest, og hvad gør jeg, hvis den er positiv? Jeg vil ikke fortælle mine forældre.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Det kan være virkelig stressende at gå og vente på, at menstruationen skal komme. Puha! Den følelse kender mange – både du og din kæreste er bestemt ikke alene. Derfor er det også så godt, at du skriver og ikke går med frygten helt alene.
Du fortæller, at du og din kæreste har haft ubeskyttet sex for ca. en uge siden og at din menstruation er forsinket med to dage.
I sidste måned har du været startet og stoppet på p-piller.  De sidste par dage har du haft flere “symptomer” på, at din menstruation nok godt kunne være på vej. Du spørger ind til graviditetstest og hvad du skal gøre, hvis den er positiv, fordi du ikke har lyst til at tale med dine forældre om det. Er det rigtigt forstået?
Der er gået 3 dage siden vi modtog det og derfor er situationen måske også allerede ændret. Men jeg vil forsøge at besvare din spørgsmål alligevel. Det kan jo være, at du stadig kan bruge mit svar.
Prævention
Jeg kan læse på dit brev, at du nok allerede ved, at det ville være en god idé at bruge en form for prævention næste gang, så det vil jeg ikke skrive en masse om.
I er ikke de første, som har glemt beskyttelse og jeg håber ikke, du dunker dig selv alt for hårdt i hovedet med det. Husk I er to om at beskytte jer – du bærer ikke ansvaret alene!
Hvis dig og din kæreste gerne vil læse mere om det, så kan I gøre det her. Der er nemlig andre muligheder end p-piller, hvis det ikke er noget, du har lyst til. Det kan du også tale med din læge om.
Forsinket menstruation
Jeg kan godt forstå, at du bliver nervøs, når din menstruation ikke kommer til tiden efter ubeskyttet sex og det er rigtig godt, at du er opmærksom på det. Men som du også selv skriver, så kan der være mange grunde til, at din menstruation ikke er kommet endnu.
Det, at du går og er nervøs kan faktisk også være med til at udskyde menstruationen. Det ved du måske også godt allerede.
Umiddelbart lyder det til, at du oplever de ting, du plejer op til din menstruation. Som uren hud, kramper og øget sult. Mon ikke den er lige på trapperne og blot er forsinket et par dage. Det kan også være, at den allerede er kommet mens du ventede på svar.
Graviditet
Som du selv skriver, så er det en mulighed at tage en graviditetstest. Der er flere forskellige slags tests og de kan bruges på forskellige tidspunkter.
Hvis du endnu ikke har fået din menstruation, lyder det som en god idé at tage en graviditetstest. På den måde kan du blive helt sikker – både hvis du ikke er gravid, og hvis du er det. Det er nemlig vigtigt at vide, så du kan få den hjælp, du har brug for, såfremt du faktisk er gravid.
Du kan læse om de forskellige typer af test inde på for eksempel apotekets hjemmeside. Der er også den mulighed at blive testet hos sin læge og det gør man ved at aflevere en urinprøve.
Er testen positiv?
Det kunne godt lyde som om, din menstruation er på vej. Men hvis det viser sig, at du er gravid, vil jeg gerne svare på den del af dit brev med det samme.
Hvis testen er positiv, er det vigtigt, at en læge får det at vide. En læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der skal ske.
Mange oplever også, at det er en lettelse ikke at stå alene – især når man skal tale med en læge. Måske er der en voksen, du har tillid til, som kan være med og støtte dig. Det er meget at gå med selv, og når maven vokser kan det være svært at holde skjult i længden.
Hvis du ønsker en abort, så skal dine forældre faktisk give samtykke til det, fordi er under 18 og dermed ikke er myndig endnu.
Derfor skal lægen som udgangspunkt fortælle at du er gravid til dine forældre. Selvom det kan virke helt uoverskueligt at skulle fortælle sine forældre sådan noget, så kan det faktisk være en rigtig god hjælp og støtte, at de ved det, hvis man skal igennem en abort.
Du kan altid tale med lægen om, hvis du er bange eller nervøs for, at dine forældre skal få det at vide. Hvis der er noget særligt, der gør, at du ikke ønsker, at de skal vide det, så kan lægen tage det med i sine overvejelser.
Det er dog lægen, der til sidst vurderer, om dine forældre skal informeres.
Det er muligt at få en abort uden samtykke fra sine forældre, men det kræver, at man søger om tilladelse hos det abortsamråd, der findes i den region, hvor man bor. Alt det vil du også kunne tale med din læge om.
Hvis du – i tilfælde af graviditet – ønsker at beholde barnet, kan dine forældre ikke tvinge dig til at få en abort.
Du har nemlig ret til at bestemme over din egen krop. Men det kan alligevel være rart at tale det godt igennem med dem, så du ikke står alene med det hele.
Jeg kan godt forstå, hvis alt det her kan skabe nervøsitet og usikkerhed hos dig. Jeg håber, at du deler dine tanker og bekymringer med nogen, så de ikke fylder for meget.
Du har allerede delt det med os og det er bare mega godt! Måske taler du og din kæreste også om det? Som sagt, er det jo også hans ansvar, at I beskytter jer fra en uønsket graviditet.
Måske du også kan dele det med en god veninde, en søster eller en anden person, du føler dig tryg ved at dele det med. Det kan være rart at have nogen at tale med det om – også hvis din menstruation kommer lige om lidt eller allerede er her.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt på vej. Ellers er du altid velkommen til at skrive ind til os igen eller ringe på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen