Brev
gravid
Et navn er fjernet af BørneTelefonen for at give mere anonymitet.
hej brevkasse.
jeg er 15 år og er blevet gravid, faren vil ikke have barnet men jeg vil gerne have barnet.
Men jeg kunne også godt overveje at få en arbort.
hvad skal jeg gøre?
hilsen M
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Når man bliver gravid, så rejser der sig mange spørgsmål. Og en stor alvor. Man ved, at ens valg har betydning for resten af ens liv. Derfor viser det også en masse mod, at du skriver herind.
Jeg vil meget gerne hjælpe dig med at skabe overblik over, hvilke handlemuligheder du har i forhold til din graviditet. Jo hurtigere du får tænkt over din beslutning omkring barnet, jo flere muligheder har du også for at tage den rigtige beslutning for dig.
Jeg tænker på, om du har talt med en voksen om, at du er gravid? Det kan være et rigtig vigtigt skridt. Jeg forestiller mig nemlig, at det må føles som en stor hemmelighed at bære rundt på alene.
Det er rigtig vigtigt, at du får delt det med en voksen snart. Det er vigtigt, fordi det er så svært at tænke klart, når man er i tvivl om, hvad man skal gøre.
Jeg forstår godt, at det kan være svært at sige det til en voksen. Det er bare vigtigt at huske på, at jo længere tid du venter med at sige det, jo færre bliver dine muligheder også for eksempelvis abort. Kan du mon følge mig i det?
Uanset hvem du taler med, så skal du også have hjælp af en læge. Lægen er faktisk meget vigtig at tale med, for han eller hun kan fortælle dig om dine muligheder for abort og hjælpe dig med at tale med dine forældre.
Din læge skal normalt fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for. Hvis det kan være til skade for dig, at dine forældre får besked, kan lægen vælge at lade være med at fortælle dine forældre om din undersøgelse. Fortæl lægen, hvis du er bange for, hvordan dine forældre vil reagere.
Hvis du føler, at det kan have konsekvenser for dig at gå til din almindelige læge, så findes der andre muligheder.
Eksempelvis har Sex og Samfund anonyme klinikker, hvor man kan få hjælp til spørgsmål om alt fra abort til sexsygdomme. Man behøver ingen henvisning fra sin læge, og konsultationen er gratis. Alle læger har tavshedspligt. Du kan læse mere om det her: Sex og Samfund – anonyme klinikker.
En anden mulighed er at starte med at kontakte Mødrehjælpen. Her kan man nemlig både ringe og møde op til en snak. De taler med mange unge om graviditet og kan hjælpe dig med at få svar på mange af de spørgsmål, som du måske også allerede har om økonomi, hvordan du fortsætter skole med et barn, hvor du skal bo mm.
Aller først handler det nok om at tage stilling til, hvad du vil gøre med graviditeten. Derfor er det meget vigtigt, at du også tænker på, hvilket liv, du kan tilbyde et barn. Det er en stor opgave at blive mor. Derfor er det vigtigt, at du får talt grundigt med en voksen, inden du beslutter dig for, om du vil beholde barnet.
Føler du mon, at du har fået svar på, hvad du skal gøre herfra? Hvis du har brug for mere hjælp, så håber jeg, at du vil ringe til os på 116111.
Jeg ønsker dig alt det bedste. Brug endelig dit mod på at få talt med en voksen og din læge om graviditeten. På den måde får du forhåbentlig taget den rigtige beslutning for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen