Brev
Vil gerne have et barn
Hej
jeg er en pige der lige er fyldt 14 år og og har tænkt i mange år at jeg godt ville have et barn tidligt. Jeg elsker børn og vil både gerne lave det sjove med barnet og det der nu skal gøres.
Jeg har en drøm om at arbejde med børn. Jeg vil rigtig gerne snart have et barn, men jeg har ikke nogen kæreste og ved ikke hvordan jeg så kan få et barn. Jeg ved ikke om jeg er for ung. Jeg synes selv jeg er rigtig ansvarlig.
Med venlig hilsen en pige der har brug for hjælp
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige
Jeg er glad for, at du har skrevet til os på BørneTelefonen. Jeg kan ud fra dit brev fornemme, at du er en meget eftertænksom pige og en, der er glad for børn.
Jeg kan godt forstå tanken om, at du ønsker børn tidligt, så man kan lave alt det sjove med børnene. Det er fedt, at du allerede ved, hvad du vil, nemlig at arbejde med børn. Det synes jeg klart du skal fortsætte med at sigte imod, hvis det er, hvad du brænder for.
Men når det er sagt, så er du ”kun” 14 år, og selvom du er ansvarlig allerede nu, så er det en kæmpe opgave at få et barn.
Der er meget kærlighed forbundet med at få et barn, men det er også meget hårdt og meget ansvar, der følger med.
Det kan være svært at færdiggøre sin skole, når man har en baby. Det kan også være svært at være med vennerne, da I pludselig er forskellige steder i jeres liv, hvis du får et barn.
Det er dejligt, at du har gjort op med dig selv, at du ønsker et barn/børn, men det bedste vil nok være at vente, så du ikke fortryder senere hen. Du siger også selv, at du ikke har en kæreste endnu, hvilket gør det sværere i forhold til børn.
Måske du kan udfylde drømmen om at være mor på en anden måde, indtil du er voksen nok?
Du kunne for eksempel starte med at tage et frivillig job som børnepasser eller gymnastiktræner for de små? Så du på den måde får mulighed for at være med børn, selvom du kun er 14. Hvad tænker du om dette? Måske det ville være en god start?
Jeg ved, at man på mange ungdomsskoler kan tage et kursus i at blive børnepasser. På den måde kan du lære mere om børn og måske finde et fritidsjob, hvor du passer et barn.
Måske det for dig også kunne give mening at læse om det at blive ung mor eller finde andet materiale, som kan forklare om det på en realistisk måde.
Når du starter i skolen efter sommerferien, så kunne det måske også være fint at spørge din lærer, om du kan få en lille snak med sundhedsplejersken. De er tit rigtig søde og gode at snakke med. De arbejder også både med spædbørn og skolebørn, så de ved en masse om at være teenager men også om helt små børn.
Til sundhedsplejersken kan du prøve at sige: “Jeg tænker meget over at få et barn. Jeg vil egentlig gerne snart have et barn. Men hvad tænker du om det?”
Det kan føles som en lettelse at få sagt det højt og få en god snak med en god voksen. Jeg er næsten sikker på, at sundhedsplejersken kan fortælle dig en masse spændende ting. Kunne du have mod på det?
Det at være mor kan hurtigt lyde som drømmen og fylde meget i ens tanker. Men at være mor indebærer tit meget mere, end man er klar til som 14-årig.
Du har ikke tid til meget andet, når du har et barn, da et barn kræver meget. Det er vigtigt, at man er moden nok til at få et barn, og det kan godt føles sådan, men som 14-årig er man stadig i gang med at udvikle sig hele tiden. Her finder man mere ud af, hvem man er, og hvad man vil.
Når man skal være forældre, er det godt at være færdig med skolen og måske have fundet sig til rette i en uddannelse eller på et arbejde, så man har den rette tid og overskud til sit barn.
Jeg tænker også, om det kunne være en idé at snakke lidt med dine egne forældre eller en af dine veninders forældre. Du kunne spørge, hvordan det var for dem at få et barn, og hvornår de mon synes, at det er et godt tidspunkt at få et barn.
Jeg håber mit brev kan hjælpe dig, og at du måske kan se det gode i at have tålmodighed og vente lidt med at blive mor.
De allerbedste hilsner
BørneTelefonen