Please hjælp

Hey bb
Jeg er en 15 årig pige som har en ”kæreste” (vi er ikke kærester da hans tiligere kæreste lige har slået op med ham). Nå men her igår havde vi samleje, og vi var så dumme at glemme beskyttelse, han nåede ikke at komme helt op i mig får han kom. Og jeg er totalt på bar bund, kan jeg være gravid? Knus F

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære F
Tak for dit brev, hvor du beskriver en situation, som andre sikkert kan nikke genkendende til. Du har haft ubeskyttet sex, det skete bare, og I glemte at beskytte jer.Det er, som du rigtigt skriver dumt, men sket er sket, og det er godt, du skriver her til.
Selvom din ”kæreste” ikke kom helt oppe i dig, så skal du vide, at der er en risiko for, at du kan være blevet gravid. ”Afbrudt samleje”, kalder man det også, når fyren trækker sig ud af skeden og får sin udløsning udenfor. (fx på lårene, maven).Nogle bruger afbrudt samleje som prævention, for når fyren ikke få udløsning i skeden nedsættes risikoen for graviditet, men metoden er meget usikker.
Det er faktisk sådan, at du kan blive gravid af det, man kalder præ spermen. Præ -sperm er det klare slim, der godt kan komme, når fyren bliver seksuelt ophidset. Derfor er det vigtigt fremover, at bruge kondom fra begyndelsen.
Hvor stor sandsynligheden er for, at du er gravid, kan jeg ikke svare på, det kommer også an på, hvornår I havde sex i forhold til din ægløsning. Men der er ingen tvivl om, at der i præsperm kan være sædceller.  Hvis du på nuværende tidspunkt ikke har fået din menstruation, så tænker jeg, at du for en sikkerheds skyld skal få lavet en graviditets test. (Men kan tidligst lave den dagen efter, at man skulle have haft menstruation.) Graviditetstest kan købes mange steder fx på apoteket og i store supermarkeder, hvor de ofte er i nærheden af kassen. Du kan også gå til din læge og få lavet en gratis graviditetsprøve.
Jeg håber for dig, at du slap med skrækken.
Mange hilsner BørneBrevkassen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)