Brev
MINIPILLER OG DEPRESSION
Hej
Jeg er en pige på 16 år. Har en kæreste og vi har været sammen snart en halvt år. Når vi har haft sex har vi brugt kondom, men dette har for os ikke været en holdbar løsning. Derfor er jeg for lidt tid siden, efter samtale med flere forskellige læger, startet på minipiller. Min mor har fra starten af været meget imod det, da hun mener hormoner aldrig er sundt, og jeg har derfor selv stået med det.
Jeg er meget glad for valget, men har læst mig frem til at det er sundt og godt at forbygge depression, når man er på minipiller. Men hvilke kosttilskud skal jeg tage, kan kun finde informationer om p-piller, men siden de indeholder to slags hormoner, er det vel ikke de samme tilskud?
Så hvad er godt at tage, når man som jeg er på minipiller og gerne vil forebygge en evt. depression?
Mvh Pige 16 år
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 16 år
Det er godt du er opmærksom, og selv tager ansvar for hvad du har det bedst med som prævention. Det er også godt , at du er kommet frem til en løsning, du er glad for. Også selvom din mor havde en anden holdning til det.
Du har nemlig retten til din egen krop, og til  hvad du er komfortabel med. Du er samtidig opmærksom på nogle af de bivirkninger, der kan være ved mini-piller og p-piller, og passer på dig selv i det.
Vi kan ikke rådgive om prævention herinde på BørneTelefonen. Men måske du kan kontakte din læge og fortælle om din bekymring om en mulig depression som bivirkning?
Din læge kan rådgive dig om, hvad du skal være opmærksom på og fortælle dig, hvordan mini-piller adskiller sig fra p-piller.
Hvis ikke du har lyst til at kontakte din læge, vil jeg også henvise dig til Sex og Samfunds præventionsklinik, hvor du gratis og anonymt kan få rådgivning om prævention.
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig til, hvad du kan gøre her fra. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du fortsat  mærker efter, hvad der fungerer for dig. Og hvis mini-piller viser sig ikke at være det rigtige for dig, ved både din læge og Sex og Samfund rigtig meget om, hvilker andre muligheder der er.
Mange hilsner
BørneTelefonen