Brev
Måske gravid ?!?!?!?!?
Kære børnebrevkasse…
Jeg har et kæmpe problem!!! jeg er 14 år gammel, 15 om 2 måneder. Jeg er måske gravid!! jeg ved det ikke. Jeg har en kæreste som er 16 år gammel. Vi har været sammen i snart en månede. Og vi var i seng sammen for 3 dage siden, uden beskyttelse.
Jeg ved ikke om han nåede at komme ud af mig inden han kom. Jeg skal normalt først have min mens om 1-2 uger. (Jeg tager til læge på onsdag) jeg har ingen i min familie at snakke med det her om! INGEN. Og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?!
please hjælp.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er blevet nervøs…
Det er ikke altid det nemmeste (i første omgang) at tale med sin familie om den slags, så det er godt, du har skrevet her til BørneBrevkassen.
Jeg får lyst til at spørge, om du mon har talt med din kæreste om, at du er blevet nervøs? Ville det hjælpe at snakke lidt med ham om det, tror du? Måske kan I snakke lidt om, hvordan I har lyst til at beskytte jer næste gang i skal i seng sammen… Det kan nogle gange være meget rart at få snakket om det, før I får lyst til hinanden næste gang.
Hvis det er for svært at tale med din kæreste om det, har du måske en god veninde, som du kan tale fortroligt med, så der er en, der ved, at du er bekymret for, om du er gravid. Måske vil hun endda kunne følge med dig til lægen, som du allerede har lavet en aftale med, og det er meget fornuftigt…
Jeg tænker, at du har været hos lægen, når du får mit svar (?) Hvis ikke, kan du måske prøve at tage en graviditetstest, som du kan købe i de fleste supermarkeder, i Matas og på apoteket.
Hvis du har brug for at tale med nogle om det, som ikke er din familie, kan det måske være en mulighed at ringe anonymt til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til BørneChatten.
Jeg håber, du har får din menstruation snart, så du ikke skal være bekymret mere, og at du blev/bliver afklaret efter at have været hos lægen.
Mange hilsner,
BørneBrevkassen
Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her
Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?
Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.