Brev
Kondomet der sprang
Hej med jer
Jeg er en 16 årig pige, som her fornyligt havde sex med min kæreste. Jeg er ikke på p-piller endnu, og vi var så uheldige at kondomet sprang. Jeg blev hurtigt nervøs men min kæreste sagde at han ikke var kommet, og vi opdagede det med det samme da det sprang og stoppede.
Vi havde ikke haft sex længe før det sparng. Jeg har en virkelig uregelmæssig menstruation, og har derfor ingen ide om hvornår den kommer.
Gennem hele natten havde jeg lidt ondt i maven og kvalme ved tanken om at jeg kunne være gravid, men den fornemmelse forsvinder igen når jeg kommer til at tænke på noget andet, havde bare hørt at man får kvalme, men ikke så hurtigt, måske var det kun af ren nervøsitet, eller hvad tænker i?
Tror i, den korte tid vi havde sex og hurtige reatiktion at jeg kan nå at blive gravid?
Hilsen en meget forvirret pige, der ikke er klar til at blive gravid
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev.
Det er dejligt at læse, at I beskytter jer og bruger kondom. Men det er selvfølgelig meget uheldigt, at det sprænger. I linket om hvis kondomet springer (længere nede i brevet), kan du læse mere om, hvad I skal være opmærksomme på en anden gang, når I skal bruge kondom.
Du fortæller, at du, fordi kondomet sprang for nyligt, da du og din kæreste havde sex, nu er nervøs for, om du er blevet gravid. Og det forstår jeg godt.
Det er svært for mig at sige, om du er blevet gravid, men fordi I havde sex i kort tid, inden det sprang, og fordi I stoppede samlejet med det samme, da kondomet sprang, så er der mange ting, der peger i retning af, at du ikke er gravid. Men jeg er ikke læge, og der er mange faktorer, der spiller ind som for eksempel præsperm.
Hvis du ikke allerede kender til det, så er præsperm er en væske, som kommer ud af mandens urinrør, når han bliver ophidset, som under sex. Og der kan godt være sædceller i præspermen – derfor er det muligt at blive gravid, selvom han ikke har fået udløsning i dig.
Du kan læse mere om præsperm her og om, hvad man gør, hvis kondomet springer her.
Som du også kan læse hos Sexlinien, kan det være en mulighed at tage nødprævention. Det skal tages senest 120 timer (fem døgn) efter det usikre samleje. Du kan læse mere om det her.
Hvis det er for sent at tage nødpræventionen, så synes jeg, at du skal tage til lægen og blive undersøgt. Du kan også tale med lægen om, hvilken præventionsform I skal bruge fremover, hvis kondomet ikke passer til jer. Og de symptomer, som du beskriver, kan sagtens skyldes nervøsitet, men det er en god idé at få det slået helt fast.
Der er nemlig ingen grund til at gå og bekymre sig uden grund.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, men du er også meget velkommen til at ringe eller skrive til 116111, hvis der er noget, du mangler svar på.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen