Hjælp mig!! Jeg aner ikke hvad jeg fucking skal gøre🤢🥵😰

Brevet er anonymiseret af redaktionen

Jeg er gravid!
Backstory…
Hej jeg er 14 og bor med min mor,far og 3 lillebrødre

Jeg har jordens dejligste kæreste,og vi har altid forestillet os at vi skulle have et barn sammen…bare ikke lige at det skulle være NU
For et halvt år siden var vi til en fest hvor vi drak os fulde, vi havde ubeskyttet sex og tænkte ikke over risikoen.

Nu står jeg så her et halvt år senere og er gravid i 6 måned ( dvs, for sent til abort).

Jeg aner seriøst ikke hvorfor jeg ikke fik fortalt mine forældre det i starten af graviditeten så jeg kunne få en abort…
Min forældre har understreget at jeg mister min børneopsparing hvis jeg bliver gravid før 18…

Jeg føler bare at det hele er min skyld fordi jeg ikke fik det fortalt hurtigt nok
Overvejer kraftigt at sige farvel til min kæreste og begå selvmord🥺😣😔

Ser ikke nogen grund til at leve lige pt

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige

Det er så godt, at du gør noget nu! For det er nu, at du har brug for gode voksne til at hjælpe dig.

Du er ikke den eneste, som er blevet gravid i en helt ung alder. Jeg har talt med flere. Derfor ved jeg, at det er muligt at få god hjælp og støtte. Mulighederne herunder giver dig kontakt til voksne, der vil og skal hjælpe dig. For du og din kæreste har ret til hjælp.

Lad gerne din søde kæreste læse med, så han kan se, hvad der findes af muligheder. Han har også behov for at få disse informationer.

Måske har du svært ved at finde det forslag på listen, du vil  starte med? Så kan du sætte numre på forslagene: Sæt nr. 1 på den mulighed, du tror mest på og vil begynde med. Sæt nr. 2 på den mulighed, som du tror næst-mest på og prøver bagefter…osv… På den måde får du din egen lille køre-plan for, hvordan, du hjælper dig selv fremad lige nu.

Voksne der kan og skal hjælpe dig:

  • Ring til din læge. Nummeret står på dit gule sygesikringskort. Når du bestiller en tid, skal du med det samme sige, at du er 14 år og 6 måneder henne i dit graviditets-forløb. Så undgår du lang ventetid. Du kan kontakte lægen selv og tale med lægen på egen hånd. Du kan også vælge at have fx din mor med. Vær ikke bange for at fortælle lægen om din situation. Han eller hun har med stor sandsynlighed før hjulpet unge som dig. Tag gerne din kæreste med, så I kan støtte hinanden under samtalen. Hvis du taler med lægen alene, så fortæl, at du er bekymret for dine forældres reaktion. Så ved lægen det, når hun eller han taler med dine forældre om din graviditet.
  • Ring til kommunen. Du kan prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge. Her kan du fortælle om din situation. Så kan kommunen fortælle dig om, hvordan de vil hjælpe dig. Som sagt: Du har behov for – men også ret til – hjælp. Vær ikke bange for at ringe. Du vil ikke blive mødt af skæld-ud. Den voksne, du taler med, vil have fokus på at hjælpe dig og din kæreste. Du kan også ringe til kommunen uden at være anonym. Når du fortæller om din graviditet, ved den person, der tager telefonen, hvem du skal tale med og stiller dig om.
  • Kontakt en hjælper hos BørneTelefonen (en bisidder). Bisidderen er en voksen hos Børnetelefonen, der kender til kommunen, og som kan støtte dig på forskellig måde i at få den rette hjælp. Du kan hurtigt komme til at tale med en bisidder, for bisidderen kontakter dig indenfor 24 timer. Ring på tlf. 116 111 og bed om en bisidder. Læse her først om anonymitet og andet: https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/?gclid=EAIaIQobChMImKzMmaCm6QIVj4eyCh32dwqFEAAYASAAEgIT2vD_BwE
  • Kontakt din lærer. Har du en lærer, du taler godt med? Du kan måske fortælle din lærer, at du har brug for et møde (måske også med sundhedsplejersken?), hvor I lægger en plan for, hvad der skal ske. Det gode ved denne mulighed er, at de voksne sikkert kender lidt til dine forældre. Det kan være en stor hjælp at have voksne fra skolen med, når du skal fortælle dine forældre om situationen.

Det er så godt, at du ikke lader dig stoppe af tankerne om at skulle fortælle dine forældre om graviditeten. For selvom du faktisk har lyst til at begå selvmord lige nu, har du en sød kæreste ved din side. Du har muligheder for hjælp og støtte mange steder fra – som du jo kan se!

Når du har fået sat numre på de forskellige muligheder ovenfor, har du din egen lille køreplan, der giver dig overblik – og som er vejen frem for dig og din kæreste.

Husk også, at du og din kæreste altid kan få mere hjælp og støtte hos os på tlf. 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)