Brev
Gravid eller ikke gravid
Hej
Min kæreste og jeg havde ubeskyttet sex i går..
Da min penis var stiv, trak jeg et kondom på. Efter vi havde været i gang i et stykke tid, tænkte vi at prøve uden. Da jeg kunne mærke at jeg skulle til at komme trak jeg mig ud.
Mit spørgsmål er så.. Kan hun blive gravid, selvom vi prøvede uden kondom og derefter trak jeg mig ud?
Venlig hilsen den nervøse
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev. Det er rigtig flot og ansvarligt at du skriver ind når du er i tvivl om, din kæreste kan være gravid.
Når du har taget kondomet af og været oppe med din penis i din kæreste, kan hun godt være gravid. Før man som mand kan mærke at man kommer kan der nemlig komme en lille smule sædceller ud først, som man ikke lægger mærke til. Sikker sex er således hvis man har haft kondomet på under hele samlejet.
Jeg ville foreslå, at du snakker med din kæreste om, at hun bliver tjekket med en graviditetstest, om hun er gravid. Graviditettesten kan man købe på apoteket og i supermarkeder. Der ligger en vejledningi pakken, så man kan tage testen korrekt. Hvis I fortsat er i tvivl om hun kunne være gravid, ville jeg foreslå at hun (og du?) går til lægen og får det undersøgt.
Jeg kan godt læse i dit brev, at det ikke har været en helt god følelse, som usikkerheden om graviditet bringer ind bagefter. Det at være forelsket og have sex sammen er jo dejlige følelser og oplevelser sammen, som usikerheden kommer til at forstyrre. Jeg tænker, at I nok vil forsøge at gøre det mere sikkert fremover, så I kan nyde hinanden. Derfor bliver det også vigtigt, at I tænker over og taler om, hvad I gør næste gang I skal have samleje. Det kan lyde lidt kedeligt at lave aftaler, men det kan også være aftaler, som hjæper jer til at nyde hinanden og samtidig passe på hinanden.
Kondom sikrer godt mod graviditet, når I bruger det under hele samlejet og hvis det ikke går i stykker. For piger findes der forskellige former for prævention f.eks. P-ring og P-piller som beskytter mod graviditet, men ikke sikrer mod kønssygdomme, som kondomet gør.
Jeg håber du snakker med din kæreste, så I finder ud af om hun er gravid - hurtigst muligt. Både dig, og også din kæreste, er meget velkomne til at logge på chatten, ringe eller sms´e til BørneTelefonen på 116 116, hvis der er noget I er i tvivl om, eller andet der vil være godt at tale med os om.
Med venlig hilsen BørneTelefonen