Brev
Gravid?
Hej BB,
Jeg er en pige på 14.
For 2 måneder siden, var min kæreste og jeg sammen for første gang.
Vi brugte selvfølgelig kondom. Men det er 2 måneder siden at vi var sammen, og jeg har ikke fået min sædvanlige menstruation.
Jeg har ikke fortalt det til min forældre, men min kæreste ved det.
Skal jeg få det undersøgt eller skal jeg fortælle det til mine forældre, så de kan hjælpe mig?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev og al din fornuft.
Det virker til, at du har godt styr på din situation og at du er helt med på, at du kan være blevet gravid efter at du og din kæreste har været sammen selvom I brugte kondom.
Jeg synes også, at det er rigtig imponerende, at du allerede har talt med din kæreste om det. Det er bare rigtig godt gået, at du har styr på din menstruation og passer på dig selv. Gad vide hvad han sagde og ville synes at du/I skal gøre?
Du spørger, om du skal få det undersøgt eller om du skal fortælle det til dine forældre, så de kan hjælpe dig. Som jeg ser det udelukker de to ting ikke hinanden.
Men først og fremmest er det jo vigtigt, at du får det undersøgt, så det kan blive bekræftet eller afkræftet. Det vil være bedst at gå til lægen og tale med ham eller hende om det. Men man kan også tage en graviditetstest, som kan købes i et supermarked eller på apoteket. Det vigtigste er, at den bliver taget rigtigt og gerne et par stykker af dem, så man er sikker. Og det er især her, at jeg tænker, at du rigtig godt kunne bruge noget hjælp og støtte.
Hvis du tænker, at dine forældre kunne give dig det, så skal du ikke tøve med at fortælle dem det. Du virker til at være super fornuftig og har tænkt over tingene. Det er selvfølgelig en ting, som mange ville synes ville være svær at dele med sine forældre. Men de fleste forældre vil hellere have mulighed for at hjælpe, end ikke at have det. Jeg kan ikke støtte dig nok i at dele det med dine forældre eller en anden voksen, som du er tryg ved.
Hvornår på dagen er det mon bedst at tale med dine forældre? Er det bedst at tale med dem sammen eller hver for sig? Brug din viden om dine forældre, så de kan hjælpe dig bedst mulig. Men husk også at det perfekte tidspunkt kan være svært at finde - så vælger du bare et tidspunkt som passer dig bedst. Jeg tænker, at dine forældre nok skal lytte til dig.
Der er også to ting, som jeg vil fortælle dig. For det er vigtigt at handle lidt hurtigt i sådan en situation, som du er i. Hvis du skal have en abort, skal det helst ske indenfor 12 uger – altså inden cirka 3 måneder. Du skal nok få en hurtig tid hos din læge, men det er vigtigt, at du ikke venter for længe med at få det undersøgt.
Så må jeg også oplyse dig om, at du jo er under den seksuelle lavalder på 15 år. Gad vide hvor gammel din kæreste er? For det betyder, at hvis din kæreste er over 15 år, så har din kæreste faktisk gjort noget som ikke er tilladt. Det kan lyde voldsomt og alvorligt, men det behøver det ikke at være. Det vigtigste er, at du er opmærksom på det. For eksempel ved jeg jo ikke, om du vidste og var oplyst om dette, da du var sammen med din kæreste. Det kan jo være at I ikke vidste det og derfor ikke kunne rette jer efter det. Og måske din kæreste også er 14 år, eller under 15 år og så er der ingen ting at være bekymret for.
Jeg håber, at du gør det, som der er rigtigt for dig og at der er nogle af dem, som holder af dig og som du holder af, der får lov at hjælpe dig.
Hvis du har brug for at tale mere om den ene mulighed frem for den anden eller er blevet nervøs for noget at det, som jeg har skrevet, så ring eller sms til BørneTelefonen på 116111 eller chat med en rådgiver på Chatten her på siden.
Alt det bedste din vej.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen