Brev
er jeg gravid?
Hej,
jeg er en pige på 15 år, som igår havde sex med min kæreste.
det var ubeskyttede sex men han kom ikke og det varede ikke mere end 5-10 min. er stadig lidt bange for om der er chancer for jeg er blevet gravid.
ved ikke helt hvad jeg skal gøre
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Mon du har fået din menstruation?
Jeg kan ikke sige om, du er blevet gravid eller ikke. Måske ved du det godt, men der er desværre altid en lille risiko, da drengen, inden sædafgang, udsender “præ-sæd”, der kan indeholde lidt sædceller. Sædceller, der kan befrugte et æg og dermed gøre en gravid.
Hvis man har haft ubeskyttet sex, er det en mulighed at bruge nødprævention/fortrydelsespille. Men det er inden for de første dage, man skal tage den, alt efter hvilken pille man køber. Jo før jo bedre virker den. Den kan købes på Apoteket og du behøver ikke en recept fra lægen. Pillen kan købes på samme måde, som fx hostesaft. Personalet fortæller om, hvordan pille virker.
Hvis din menstruation udebliver, skal du tage en graviditetstest, så du kan få svar. Du skal dog vide, at en menstruation godt kan udeblive lidt, hvis man er meget nervøs, fx hvis man tænker meget på, om man mon er blevet gravid.
Omvendt kan man dog ikke tage en graviditetstest, før man skulle have haft sin menstruation. Mon det giver mening? Derfor er der altid lidt tid, hvor man er nødt til at vente – og den ventetid kan føles uendelig lang.
Du kan også ringe til lægen og få en snak, hvis du har brug for det. Så kan lægen eller sygeplejersken vejlede dig. Når du er 15 år, så har du også ret til at få prævention, uden at dine forældre behøver at give lov. Det kunne måske også være en idé at få en snak om det?
Har du brug for det, kan du altid skrive eller ringe på 116111. I Brevkassen kan der være lidt ventetid, så hvis det er noget, der haster, vil jeg anbefale dig at ringe til BørneTelefonen. Her kan du også være anonym.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen