Brev
Er jeg gravid
Hej jeg er meget bange!..
jeg er 15 og er bange for at jeg er gravid, da mig og min kærste ville prøve at have sex (der kom ingen sæd) og det gjorde vi så… men det er 3 måneder siden nu er har haft min mens to gang.
men nu er jeg ik fået det og det burde være en uge siden nu!
Håber at i ville hjælpe<3
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige.
Der er helt almindeligt, at man bekymrer sig om, om man kan være blevet gravid, hvis man har haft sex uden at beskytte sig.
Det kan være rigtig store bekymringer at gå med, hvis man bestemt ikke ønsker at være gravid.
Derfor har vi også inde på BørneTelefonens hjemmeside lavet en lille test, som du kan tage med det samme: Graviditet – BørneTelefonen
Når du har taget den test, vil den give et par forslag til, hvad du skal gøre.
Selvom du i dit brev skriver, at der ikke kom noget sæd, så kan man aldrig være 100% sikker.
Det er nemlig sådan, at selvom fyren ikke får udløsning inde i pigens skede, så kan der stadig godt være sæd i skeden.
Når det er sagt, så læser jeg dit brev sådan, at du har haft din menstruation to gange efter I har haft ubeskyttet sex, er det mon rigtig forstået?
Hvis du har det, så er det et tydeligt tegn på, at du ikke er gravid, også selvom din menstruation nu er en uge forsinket.
Det er ikke umuligt at være gravid, selvom man har sin menstruation, men som oftest er ens menstruation et tegn på, at man ikke er gravid.
Hvis du stadig er bange efter at have læst det jeg har skrevet til dig indtil videre, så vil jeg anbefale dig at tage en graviditetstest.
Du kan købe graviditetstest på apoteket, i kiosker eller supermarkeder.
Der er ingen der skal vide hvem du er, og en ven kan endda også købe en test til dig, hvis du ikke er helt tryg ved det.
Når du har taget testen, vil den fortælle dig, om du er gravid eller ej.
Du kan også altid gå til lægen. Lægen kan sige med sikkerhed, om du er blevet gravid eller ej.
Måske det uanset hvad, kunne være rart for dig, at tage en snak med lægen om sex og prævention. Så kan I sammen finde ud af, hvad der passer bedst til dig.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen