Er der en chance for at jeg kan være gravid!!??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Hvor er det skønt at høre, at du har en vidunderlig kæreste, som du nyder at være sammen med. Desværre kan jeg forstå, at du lige nu går og er bekymret for, om du mon kan være blevet gravid. Til det kan jeg svare, at der altid er en risiko for at blive gravid, hvis man ikke beskytter sig – enten med kondom eller fx p-piller. Derfor vil jeg råde dig til, at du køber en graviditetstest hurtigst muligt, så du kan få besvaret dit spørgsmål. Man kan købe en graviditetstest i de fleste supermarkeder og på apoteket til ca. 30-50 kr. Det er en hurtig og let måde at finde ud af, om du har noget at være bekymret for.

Som du måske ved, så har man størst risiko for at blive gravid midt mellem to menstruationer. Det er nemlig her, man har ægløsning. Risikoen for at blive gravid er der dog hele tiden, men den er altså størst på dette tidspunkt. Det kræver dog, at ens menstruation er regelmæssig, hvis man skal kunne forsøge at "regne" sig frem til risikoen. Så under alle omstændigheder synes jeg, at du skal købe en test..

Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål og har mod på at købe en test, så du kan få dit spørgsmål besvaret. Hvis du har brug for det, må du meget gerne skrive eller ringe igen på 116111. Og husk så, at det er rigtig vigtigt, at du hurtigt fortæller det til en voksen, hvis det viser sig, at du er blevet gravid, så I sammen kan finde en løsning.

Til allersidst vil jeg lige råde dig og din kæreste til at tale om prævention, for som du skriver, så har du ikke lyst til at være gravid, da du ”er så ung”. Derfor kunne I måske overveje, om du skulle starte på p-piller, så I ikke længere er afhængige af kondomer og samtidig kan have sex uden at være bange for en eventuelt graviditet. Når man skal have p-piller, skal man dog lige en tur forbi ens egen læge, men det er hurtigt klaret - og så er man klar til at dyrke sex med sin kæreste uden bekymringer.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?