Brev
14 år og gravid.
Jeg er en 14 årig pige,
og for godt 3 uger siden, havde jeg sex med min 15 årige kæreste.
Godt nok brugte vi kondom, men det sprang.
Et par dage efter det, gjorde vi det ubeskyttet, hvilket også var virkelig dumt.
For godt en uge siden, begyndte jeg at få kvalme, humørsvingninger, og jeg vil også mene, at mine spisevaner har ændret sig. Nu er jeg bange for, at jeg er gravid.
Og jeg har fortalt min mor det, men jeg er bare bange for, at hun vil tvinge mig til en abort, men jeg er meget imod aborter.
Men hun har givet mig en graviditetstest, men den må jeg først tage den 19, for at være på den sikre side. Hun vil ikke spilde 40 kr.
Og så er problemet, at hvis jeg vælger at beholde barnet, kan min kæreste så risikere at komme i ungdomsfængsel for sex med en mindreårig?
Og hvis jeg får en abort, kan jeg så gøre det, hvis bare min mor ved det og skriver under på den der ansøgning, og ikke min far?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for om du er blevet gravid. Jeg synes at det er rigtig godt at du har fortalt din mor om din bekymring, så hun kan hjælpe dig med at finde ud af det.
Du skriver, at du er bange for, at din mor vil tvinge dig til at få en abort hvis du er gravid. Din mor kan ikke tvinge dig til at få en abort, så hvis du er gravid og ønsker at beholde barnet er det en mulighed. Jeg tænker dog, at det er en meget stor beslutning at skulle tage når man er 14 år, om man gerne vil have en abort eller ej, så det vil være godt at tale med nogen omkring den beslutning, hvis du er gravid.
Det er et  stort ansvar at blive mor, og det kan nogle gange godt være svært når man endnu ikke selv er blevet voksen og stadig har mange ting i sit liv, som man skal lære og måske et ungdomsliv med venner og fester som man gerne vil leve. Hvordan kan det være at du er meget imod aborter?
Jeg tænker, at det kunne være en god idé at tale med din læge om hvad der sker under en abort, og på den måde også få mere viden om hvor lille fosteret vil være osv.? På den måde kunne du måske blive lidt klogere på, hvad der sker når man får en abort?
Som du også skriver, så skal du have dine forældres tilladelse til at få en abort fordi du er under 18 år. Det er den, som har det der hedder ”forældremyndigheden” der skal skrive under på ansøgningen om abort hos lægen. Dine forældre kan godt begge have del i forældremyndigheden, men for det meste vil det være tilstrækkeligt, hvis bare den ene af dine forældre så skriver under.
Bor dine forældre mon sammen eller hver for sig? Og hvordan kan det være, at du ikke har lyst til at fortælle det til din far, hvis du skal have en abort? Måske du er bekymret for hans reaktion? Jeg kan godt forstå, at du synes det vil være svært at fortælle til din far, men hvis du er gravid og hvis du vælger at få en abort, så vil det være rart at få støtte fra sin nærmeste familie og venner.
Det er nemlig meget normalt, at man bliver følelsesmæssigt berørt bagefter, og så er det godt at have en familie der kan støtte en og ved hvorfor man er ked af det. Hvis den situation kommer, kunne du måske få din mor til at hjælpe dig med at fortælle det til din far? Det ville måske være lettere end hvis du selv skulle fortælle ham det?
Du spørger om din kæreste kan risikere at komme i fængsel, hvis du vælger at beholde barnet. Det lyder som, at du allerede godt ved, at man ikke må have sex med unge under 15 år. Derfor har din kæreste egentlig også gjort noget der er ulovligt, når han har haft sex med dig. Det er dog ikke ensbetydende med at han kommer i fængsel, da det først og fremmest kræver, at der er nogen som melder det til politiet, f.eks. dine forældre eller dig.
Normalt når der ikke er større aldersforskel mellem jer, og når du helt frivilligt har haft sex med ham vil han heller ikke blive straffet. Hvis du derimod havde følt dig presset til at have sex med ham og meldt det til politiet, kunne han risikere at blive straffet.Det lyder som om, at du allerede godt ved det, men jeg skriver det lige alligevel: Det er en rigtig god idé, at dig og din kæreste fremover husker at bruge et kondom – både for at undgå graviditet, men også fordi det beskytter mod kønssygdomme.
Jeg ved godt, at man måske ikke altid tænker over det, og man ikke kan gøre for at det springer, men det kan bringe rigtig mange bekymringer med sig, hvis man hele tiden er nervøs for at man er gravid. Hvis I har svært ved at huske at bruge kondom, kan det måske også være en god idé at du taler med enten din mor eller din læge om der er en anden form for prævention som du måske kunne bruge?
Jeg kan godt forstå, at du har rigtig mange tanker i hovedet lige nu, og jeg håber at du snart får afklaret hvorvidt du er gravid eller ej, så du enten kan blive mindre bekymret eller du kan tage en beslutning om hvorvidt du skal have en abort eller ej. Hvis du har flere spørgsmål eller har brug for at tale om noget andet, er du også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til os på chatten.
Kærlig hilsen BørneTelefonen