Skærmtid

Kære BørneTelefonen jeg er en 11 årig pige som har brug for hjælp det hele startede med at min far og jeg vi sad i sofaen en aften og min far sagde så at jeg bruger for meget tid på en skærm så han vaglte at sætte min skærmtid på 2 timer pr dag men jeg fandt en knap hvor der stod “ignorer grænse” jeg trukkede på den og så kunne jeg se på min telefon hele dagen men det gør rigtig ondt nu jeg er bange for at min far finder ud af det men på en måde vil jeg også have han finder ud af det men hvad skal jeg sige til ham hvis han finder ud af det? Eller hvis jeg siger det til ham?

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 11 år

Jeg er glad for at du vælger at skrive til os på BørneTelefonen, jeg skal prøve at hjælpe dig så godt jeg kan med et svar.

Jeg kan virkelig godt forestå, at du ikke ved hvad du skal gøre, og at du er bange for din far opdager at du har ændret det i dine indstillinger på telefon. Men hvis jeg var dig ville jeg tage det ganske stille og roligt, da han jo er din far og jeg er sikker på at det nok skal gå, hvis han skulle opdage det på et tidspunkt.

Men hvis jeg var dig, ville jeg være helt ærlig omkring det og få fortalt din far hvad du har gjort, og hvorfor du har gjort det. Jeg tænker  at det ville være godt for jer begge to at få snakket sammen, og hvem ved måske finder i en god løsning sammen. Det ville i hvert fald være mit råd til dig.

Måske føles det for svært for dig at starte en samtale med din far?

Så kan du måske prøve at se her:https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/

Og du skal også huske på, at lige meget hvor uretfærdigt det er, som jeg sagtens kan forestå, så er det jo sådan at det er dine forældre der bestemmer over dig til du er myndig. Så de kan faktisk godt bestemme selvom jeg godt ved at det er mega irriterende for dig. Men sådan er det, og de regler kan man ikke lave om på lige meget hvad.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og at det kan hjælpe dig lidt. Jeg håber også at dig og din far kan få en god snak sammen. Hvis du har flere spørgsmål eller bekymringer, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du gamer eller gambler? Få gode råd her

Der er rigtig mange børn og unge, der spiller online spil, gamer eller dyrker esport. Mange har det som en fritidsinteresse, hvor de hygger sig med deres kammerater eller online venner. Men hvis det bliver til en afhængighed, så er det et problem, du skal have hjælp til.

Hvis du gamer rigtig meget, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan kan jeg game mindre? Jeg føler mig ensom, hvordan får jeg venner i klassen? Jeg bliver udelukket, når jeg spiller, hvad skal jeg gøre?

Når man gamer støder man også på muligheden for at gamble. Men hvad er forskellen egentlig? Og hvad gør man, hvis man er blevet afhængig af at gamble?

Her kan du finde gode råd, du kan se film om, hvordan andre kom ud af deres afhængighed eller du kan prøve testen, og få en fornemmelse for om gamingen eller gamblingen fylder for meget i dit liv.