Brev
Online venner
Hej børne telefonen
Jeg er en pige på 15 og er lidt i tvivl med nogle ting når det kommer til online venner. For det første vil jeg gerne vide hvad der er okay at dele af informationer? Altså er det okay at fortælle sin alder, sit rigtige navn (fornavn) og hvilket land man kommer fra?
For det andet vil jeg også gerne vide om det er mærkeligt som en 15 årig pige at spille med en 25 årig mand? Jeg spiller et spil hvor man kun kan skrive sammen, og vi fokuserer mest bare på at spille, men snakker nogle gange om vores dagligdage. Der er heller ingen som sådan tegn på romantiske intentioner fra ham. Så er det okay, eller burde jeg alligevel stoppe kontakten? (Hvis det er vigtigt så kommer han fra et andet land)
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Tak for at skrive til BørneTelefonen med dine spørgsmål.
Dine spørgsmål som handler om, hvordan man ‘færdes’ online og hvilke informationer der er okay at dele, viser mig, at du er meget eftertænksom.  At du gør dig grundige overvejelser om, hvor grænserne går online, er virkelig godt at kunne. Jeg håber, at du vil blive ved med at være nysgerrig på dette.
Først og fremmest vil jeg fremhæve, at nogle af de vigtigste grænser at kende – er ens egne. Det jeg mener er, at man mærker efter på sig selv, hvad man har det godt med eller ikke. Både når det kommer til venner IRL (In real life) eller onlinevenner, så er det vigtigt, at man mærker efter, hvad man selv har lyst til at være med til og dele om sig selv, med andre. Hvad mon der føles okay for dig at dele om dig selv?
Der findes mange mennesker, som skaber en anden identitet online for at blive mere anonyme. Det kan både handle om, at de ligesom dig, er i tvivl om, hvor meget der er okay at dele om sig selv. Det kan også være, at de kan mærke, at de ikke har lyst til at dele oplysninger om sig selv.
Jeg ved fra andre unge, at de selv deler fornavn, alder og hvor de kommer fra med deres onlinevenner. Det er også naturligt, at fortælle lidt om hvad der sker i dagligdagen. Det er nemlig helt naturligt, at når man får onlinevenner, at man gerne vil vide lidt om dem man spiller sammen med. Selvom man ikke ved hvordan den anden ser ud, så kan det føles trygt og rart, at man har lidt kendskab til dem man spiller sammen med.
Tit er det sådan, at når man får venner i en online spilleverden, så er det fordi at man lærer hinanden at kende gennem en fælles interesse. Nu ved jeg ikke, hvad du spiller eller gamer. Men de fleste onlinespil, går ud på at man skal løse ‘Quests’ eller vinde over andre, hvor det tit bliver sjovere og lettere, hvis man samarbejder med andre. Og nogle gange, er de onlinevenner man får, også nogle man samarbejder og spiller rigtig godt sammen med.
I dit brev, skriver du, at du gerne vil vide, om det er mærkeligt at du spiller med en 25-årige mand (kommer fra et andet land), når du selv er 15 år. Du fortæller, at man kun kan skrive sammen i spillet, og I fokuserer mest på at spille men kan godt snakke om jeres dagligdage. Du beskriver, at du ikke oplever romantiske intentioner fra ham. Og vil gerne vide, om jeres kontakt er okay eller om den skal stoppe.
Når jeg læser det, er det tydeligt for mig at se, at du er meget opmærksom på jeres aldersforskel på 10 år. Det er virkelig godt, at gør dig tanker om jeres kontakt online, når der opleves denne aldersforskel. Det gælder også, hvis du møder andre mennesker IRL som er ældre, yngre eller på alder med dig selv.
Jeg vil gerne være med til, at give dig nogle ting med på vejen, som du måske kan bruge til at tænke videre over jeres kontakt. Først og fremmest vil jeg sige, at nogle venskaber kan forblive lidt de samme, hvor at andre kan udvikle sig over tid. Hvad tænker du mon om dette?
Når der er så stort et fokus på aldersforskelle, kan det handle om, at man er forskellige steder i ens liv. Der er som sådan ikke noget forkert i, at man er det, men det handler meget om, hvad man forventer af hinanden i venskabet.
I din alder, forandrer og udvikler man sig utrolig meget. Måske kan du huske og forestille dig, hvad du kunne, gjorde og tænkte for 10 år siden i forhold til i dag? Når man så har en ven IRL eller online, som er fx 2, 5 eller 10 år ældre end en selv, kan man sige, at den person har haft de år mere at lære i, end man selv har.
På den måde, kan der være eller komme en slags ubalance i ens venskab. En ubalance er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men igen så handler det meget om, hvad man forventer af hinanden i venskabet.
Der hvor en ubalance kan være dårlig eller negativt, kan fx være hvis man føler sig presset til at gøre eller sige noget af den ældre kontakt, som ikke føles rigtigt eller rart at gøre. Det kan også være, at man har sagt nej og oplever, at den anden alligevel bliver ved med at spørge og presse. Hvis dette sker, handler det om, at den personen ikke forstår eller respekterer ens grænser og afslag. Sådan et venskab, er ikke godt for en.
Jeg ved fra andre unge, at det nogle gange kan være rigtig svært at sige fra. Nogle oplever, at andre går over deres grænser, selv når de har sagt fra. Her kan man blive rigtig ked af det bagefter. Man kan også føle sig vred eller forvirret. Jeg ved, at andre unge tit kan tro og føle at det var deres egen skyld og være bange for at fortælle om det til andre. Fordi at man kan være bange for, hvad andre så tænker og synes om en.
Hvis man oplever disse slags venskaber med andre, kan det være en god ide, at man taler med en voksen om det. Det kan fx være ens forældre, et andet familiemedlem eller en kammerats forældre. Det kan nemlig hjælpe at tale om det med andre, så man ikke føler, at man står alene med det.
Man har nemlig retten til at bestemme over egen krop. Hvilket betyder, at andre mennesker ikke må tvinge eller presse en til at gøre noget, som man ikke selv har lyst til.
I forhold til din onlineven, har du mon så oplevet nogle af de ting, jeg lige har nævnt? Hvis du kan genkende det med at føle sig presset til at gøre noget, tænker jeg, at det vil være en god ide, at tale med andre om jeres venskab og behov for at stoppe kontakten.
Men det er også vigtigt for mig, at fortælle dig, at der findes mange andre unge mennesker som har gode online spillevenner. Også nogle, som er lidt ældre end en selv. Hvis man kan mærke på sig selv, at man har det godt med det og føler, at onlinevennen behandler en godt og respekterer en, så kan det nemlig føles som en rigtig god kontakt at have til et andet menneske.
Du må altid skrive ind igen, hvis du har flere spørgsmål. Du må også gerne ringe til os på 116111, hvis du har brug for en at snakke med, eller har brug for at tale videre om, venskaber til andre online.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen