Brev
Væk hjemmefra
Hvordan kommer man væk hjemmefra, hvis man som 19årig stadig sidder hjemme, ikke har råd til at bo ude og bare ikke kan med sine forældre. Et konstant skænderi hver dag. Og tit er nød til at overnatte hos veninder.??
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig på 19 år.Du skriver, at du gerne vil væk hjemmefra og at du er 19 år. Det vil sige, at du i princippet er myndig.  Du bestemmer derfor selv, om du fortsat vil bo hjemme. Kommunen er desværre ikke forpligtet til at hjælpe dig med at komme hjemmefra, når du er myndig og ikke har det godt med dine forældre. Men du kan prøve at ringe til en ungerådgiver i kommunen. Flere ungerådgivninger vil gerne rådgive unge, som også er over 18 år, og ellers ved de mange gange gerne, hvor du så kan få rådgivning. Når man er myndig, skal man også forsørge sig selv – altså tjene sine egne penge. Du skriver, at du ikke har råd til at flytte hjemmefra. Men du skriver ikke, hvad du lever af lige nu. Jeg gætter mig derfor lidt frem og kommer her med nogle muligheder, som jeg håber, du kan bruge... Hvis du f.eks. ikke har et arbejde og får løn eller ikke er i gang med en uddannelse og får SU, så kan du søge om kontanthjælp - også selvom du bor hjemme. Du skal melde dig ledig på et jobcenter og så kan du derefter ansøge om at få kontanthjælp. Medarbejderne på jobcentret vil kunne fortælle dig, hvordan du gør det. De kan også vejlede dig i forhold til uddannelsesplaner og job, osv. Som hjemmeboende kan du få 3214 kr. om måneden i kontanthjælp og som udeboende under 25 år kan du få 6660 kr. om måneden. Afhængig af din økonomiske situation, så er næste skridt at lede efter en bolig, som du kan betale. Det kan du nok nemmest gøre på nettet eller i aviser. Et værelse vil sikkert være det billigste eller måske har du en eller flere veninder, som også gerne vil flytte hjemmefra og I kunne leje noget sammen? Du kan også blive skrevet op til en bolig i et eller flere boligselskaber. Det kan dog godt koste lidt at blive skrevet op og der kan også være lang ventetid på at få en bolig – men det afhænger lidt af, hvor i landet du bor. Når man lejer en bolig, vil det typisk være sådan, at man også skal betale et indskud eller et depositum. Et indskud er penge, som er beregnet til at dække de omkostninger, der er ved at male og istandsætte lejligheden, når du flytter ud af den igen. Det er typisk 3 måneders husleje. Et depositum er forudbetalt leje, som udlejeren kan kræve som en garanti for, at man ikke stikker af fra huslejen. Det vil også typisk være 3 måneders leje. I nogle tilfælde har kommunen mulighed for at hjælpe med lån til indskud eller depositum til en bolig, men det afhænger meget af din situation, og den ved jeg ikke så meget om. Du kan derfor altid prøve at ringe til din kommune og høre om dette ville være mulighed for dig. Ellers er det nok noget, som du skal i gang med at spare op til.Hvis du nu er under uddannelse, så kunne en ungdomsbolig eller et kollegieværelse måske være en mulighed. Her er et link: http://www.ungdomsboliger.dk/?id=navigationskort&lang=da
Der findes flere gode hjemmesider på nettet med gode råd til, hvad man skal være opmærksom på, når man flytter hjemmfra og at man f.eks. også skal huske på, at der kan være udgifter til vand, varme, strøm og forsikring ud over huslejen. En god ide er derfor at lave et budget.
Der er en del ting at undersøge og holde styr på, når man skal flytte hjemmefra. Jeg håber, at du kan bruge noget af dette.
Held og lykke
kærlig hilsen BørneBrevkassen
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.