Brev
Flytte hjemmefra
Hej jeg skriver her, for jeg ved ikke hvor ellers jeg skal skrive henne.
Jeg ved ikke rigtigt hvem jeg burde at spørge om det.Jeg er ikke oprindeligt fra Danmark, så jeg er ikke lige sikker på hvordan tingene virker her med det der med at flytte ud.
Jeg bliver snart 17 og mig og mig forældre er blevet enig om at det fint hvis jeg vil bo alene, problemet er at jeg ved ikke lige om det okay at flytte ud når man er bare 17 her i dk ?
Skal man først snakke med kommunen, eller hvordan ? Jeg ved ik med hvad og hvordan jeg skal starte med det her.
Håber i kender om noget til det, eller et sted jeg kan spørg.
16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige
Mange tak for dit brev. Du har gjort det helt rigtige at skrive til os omkring dit problem. For det kan vi nemt svare på, og så håber jeg, det vil hjælpe dig videre.
Hvis du og dine forældre er helt enige om, at du skal flytte hjemmefra allerede som 16-årig, kan det sagtens lade sig gøre. Men de har det, der hedder “forsørger-pligt” for dig, indtil du er 18 år. Det vil sige, at de skal betale din husleje og dit forbrug af mad og lign. selvom du er flyttet hjemmefra. De skal generelt sørge for, at du har det godt og drage omsorg for dig. Det er din ret.
Du har forskellige muligheder for at tage fat i din kommune.
Du kan ringe til kommunens hovednummer.  Hvis du ringer til kommunen ved de, hvem du skal tale med, når du fortæller at du er 17 år og har brug for en samtale om at flytte. Det er deres job at svare på dine spørgsmål og give dig den oplysning, du behøver.
Du kan også ringe anonymt til kommunen. Du kan fx. prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge – her kan du også få information og svar på dine spørgsmål.
Nu skriver du ikke så meget i brevet – og jeg kender derfor ikke til din situation derhjemme. Måske har du brug for endnu mere hjælp?
Du kan så få hjælp af én af vores “bisiddere”. Vores bisiddere har hjulpet mange børn og unge, der har haft brug for hjælp. En bisidder er en voksen, der kan møde dig, hvor det passer dig: På en café, på biblioteket, i en park eller hvor som helst I to aftaler. Bisidderen lytter til dig og fortæller dig om de muligheder, der er for at få hjælp. Ikke kun til dig – men også til din familie.
Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår . Jeg giver dig også et link til en video, der viser, hvordan man kan tale med en bisidder: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår. Så kan du høre lidt om, hvad det vil sige at have en bisidder fra Børns Vilkår. Det er gratis at få en bisidder. Du kan bruge en bisidder, så længe du ikke er fyldt 18 år.
Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning. Hvis du beslutter, at du vil have en bisidder, så har vi brug for at vide, hvem du er.
Dine forældre kan evt. også kontakte Forældretelefonen – se følgende link: https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/foraeldretelefonen/
Skriv endelig igen eller ring ind på BørneTelefonen tlf.nr. 116111, hvis ikke det jeg har skrevet er nok. Så skal vi nok finde ud af at hjælpe dig videre.
Held og lykke med fremtiden
BørneTelefonen
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.