Brev
Et ønske om at blive voksen
Kære børnetelefonen.
Jeg skriver til jer i håb om at kunne få noget rådgivning omkring min familie.
Jeg synes, det er en lille smule pinligt – Men det er måske også et tabu for mig. Jeg har ingen at dele det med….
Jeg er knap 23 år, og bor stadig hjemme hos mine forældre. Min mor er opdraget ud fra en katolsk religion og kultur, mens min far er født og opvokset i Danmark. Min mor er meget troende. Det vil sige, at hun har rigtig høje forvetninger både til min søster og jeg.
Til sommer bliver jeg færdiguddannet, hvilket jeg glæder mig utrolig meget til. Men jeg har et problem. Mine forældre vil ikke lade mig blive voksen…
Min mor har en forventning om, at jeg skal blive boende hjemme hos dem i 3-4 år, mens jeg er under arbejde – Altså efter min uddannelse. Hun vil ikke have, at jeg flytter sammen med min kæreste eller overnatter hos ham, osv. Der er generelt utrolig mange strenge regler, som jeg skal overholde. Og det er egentlig pga. min mors tro og den kultur (redaktør har bortredigeret det præcise sted af hensyn til anonymiteten), som hun er vokset op i.
Jeg vil meget gerne respektere hendes kultur og valg, men vil ikke have, at det skal gå ud over mig. Jeg er egentlig en meget stille person, som ikke går ud om aften og drikker alkohol. Jeg sidder for det meste hjemme og læser en del. Men til gengæld er min søster det stik modsatte af mig. Hun må gerne tage til fester eller drikke – Hvilket hun også skal have lov til! Men hvordan kan det være, at min lillesøster skal have en “særbehandling”? Jeg føler lidt, at de ikke kan erkende, at jeg er blevet voksen. Jeg har taget en del ansvar – Endda for tidligt, da begge mine forældre er syge.
Jeg vil meget gerne flytte sammen med min kæreste. Vi taler om at melde os på en venteliste her til december måned. Men jeg er så bange for, at min mor og far ikke vil acceptere det. Min kæreste siger, at begge mine forældre har sagt til ham engang, at de ikke vil have vi flytter sammen, før vi bliver gift. Selv min far har sagt det til min kæreste – Det bliver jeg så ked af. Ville ønske min far var på min side og ikke bakkede min mor op omkring det. Jeg bliver så ked af det, fordi jeg føler, at mine forældre har store ønsker til mig. Men ingen har spurgt mig, hvad jeg egentlig går rundt og ønsker. Det er altid dem, som skal tage beslutningerne for mig.
Det værste er, at jeg ikke kan tale med mine forældre om det. Hvis jeg nævner det, så ved jeg at min mor bryder sammen i en stor vrede – For det plejer hun som regel, når livet er uretfærdigt i hendes hovede. Det ender med at min mor eller far ikke vil tale med mig længere pga. det. De vil ikke kigge mig i øjnene. Jeg synes ikke det er retfærdigt, at min far skal være på min mors side omkring det. Hvis det var min lillesøster, så ville min far prøve at køle min mor ned (Det ved jeg, for det er sket før i familien omkring alkohol). Men det er ikke sådan ved mig. Og det kan jeg egentlig ikke forstå?
Jeg føler af og til, at jeg ikke kan få lov til at være mig selv. Jeg bliver helt sårbar, fordi der ligger mere bag historien, som jeg ikke kan beskrive over denne tråd. Jeg synes det er utrolig hårdt. Jeg kigger mig selv i spejlet og siger, at det hele nok skal gå. Men jeg får ondt i maven.
Jeg har lyst til at skrige. Jeg har lyst til at være alene.
Jeg føler, at jeg ikke kan tale med nogen om det. Ingen forstår mig. For alle og enhver vil være på mine forældres side. Men hvad kan jeg gøre?
Jeg kan ikke skrive et brev om mine følelser til mine forældre, for så bliver de også vrede på mig. Jeg kan heller ikke bare nævne det for dem.
Jeg føler endda, at jeg snart mister min kæreste pga. det. Det hele er så kaotisk og trist. Og det er egentlig kun fordi, at jeg gerne vil være voksen.
Jeg kan selvfølgelig vælge at “stikke” mine forældre i ryggen, og så alligevel flytte sammen med min kæreste som planlagt. Men så tror jeg, at de ikke vil have kontakt til mig…. Hvad skal jeg gøre med mig selv? Jeg føler mig så opgivende med alt det her.
Det er utrolig hårdt for mig. Jeg går og har en masse triste følelser, som jeg ikke kan komme ud med blandt andre. For ingen forstår min situation lige nu. Hvis jeg sagde det, så ville de sige: “Bare flyt. Det skal jo ske”. Men sådan kan jeg ikke bare gøre…..
Pige, 23 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 23-årige unge kvinde
Tak for dit brev! Det er så godt, at du skriver til os. Vi vil altid gerne lytte og forsøge at hjælpe dig!
Jeg kan sagtens forestille mig, hvor svært det må være for dig, at du er klemt mellem dine forældre og dit liv! Der er ofte så mange blandede følelser forbundet med ens forældre og løsrivelsen herfra. Din mor er samtidig meget troende, og det er ofte ret stærke kræfter, der er i spil, når det handler om religion og kultur. Jeg kan derfor godt se, at du er oppe imod meget.
Du beskriver, hvordan dine forældre har mange strenge regler hjemme hos jer ud fra din mors religion og kultur. Dog får din søster særbehandling, da hun gerne må tage til fester og drikke.
Dine forældre har altså andre forventninger til hende end til dig. Samtidig er din søster, som du skriver, stik modsat dig og gør formentligt det, hun gerne vil og har lyst til. Du er nok mere afventende og gør kun, hvad du ved, dine forældre gerne vil have og forventer.
På den måde skaber og får din søster nogle andre “spilleregler” for sig selv, end du gør. Og det reagerer dine forælder derfor også anderledes på. Giver det mening for dig at få øje på?
Det lyder som om en del af det mønster – altså mønsteret, hvor du forventes at adlyde og leve op til dine forældres regler –  er gammelt. Du skriver nemlig, at du har taget en del ansvar og endda for tidligt, da begge dine forældre er syge.
Det kunne lyde som om, dine forældre har været meget afhængige af dig og din hjælp, hvilket måske også er med til at fastholde dig. Samtidig kan dynamikken gøre, at de har ekstra svært ved at “give slip” på dig og den rolle, du udfylder. Men det er et urimeligt ansvar at lægge på dine skuldre.
Sådanne mønstre kan være svære at bryde. Men det lyder som om, du er nået til et punkt, hvor du mærker, at det er nødvendigt. Du skriver, at du meget gerne respekterer din mors kultur og valg. MEN at det ikke skal gå ud over dig og dit liv. Og det har du bestemt har helt ret i!
Dit ønske er, at du bare gerne vil være voksen. Det forstår jeg virkelig godt. Og du ER voksen! Du er myndig og har endda været det i 5 år nu. Du er snart færdig med en uddannelse, du har en kæreste, som du gerne vil flytte sammen med. Du er klar til det næste kapitel i dit liv – nemlig voksenlivet! Det er en helt natulig udvikling og et helt naturligt ønske. Du er på ingen måde egoistisk eller forkert, når du ønsker dette. Det er kun et sundt og godt ønske.
Du har derfor ret til at leve det liv, du vælger – uanset hvad dine forældre tænker og mener.
Det kan lyde lidt hårdt, men du hverken kan eller skal leve deres liv. Og du kan ikke leve dit eget, hvis du skal følge deres regler.
At bryde et familiemønster som det, du er fanget i, kræver tit hjælp udefra.
Du skriver, at du ikke kan snakke med dine forældre om det, da din mor vil bryde sammen i stor vrede. Du kan heller ikke skrive et brev til dem om dine følelser, for så bliver de vrede på dig. Derfor tror jeg ikke, at det er gennem dialog med dem, at du lige nu skal finde modet til at bryde mønsteret.
Jeg vil i stedet råde dig til at søge støtte og hjælp hos en professionel. Det kunne være oplagt at opsøge en psykolog, der ved noget om familiedynamikker. Her vil du kunne få støtte til at lytte mere til den stemme indeni dig, der ønsker at leve livet anderledes.
Ved at begynde at lytte mere til den, tror jeg, at du vil føle større og større accept af dine ønsker om at leve dit eget liv. Også accept af, at du nok ikke kan komme til det med dine forældres velsignelse – i første omgang i hvert fald.
Et sted at starte kunne være, at du går til din læge. Det er nemlig muligt for unge under 24 år at få en henvisning til gratis psykologhjælp mod angst og depression. Hvis du fortæller lægen, hvordan hjemmesituationen påvirker dig, tænker jeg, at der er hjælp at hente. Jeg får nemlig indtryk af, at du er så påvirket af relationen til dine forældre, at du mistrives i stor grad.
Jeg synes, det er meget vigtigt at sige klart og tydeligt til dig, at du har ret til at vælge det liv, du gerne vil leve. Du er voksen og har drømme om dit voksenliv med kæreste, lejlighed og en snart færdig uddannelse.
At du har det sådan, er ikke at “stikke sine forældre i ryggen”. Men desværre får dine forældre dig til at tænke sådan. Og som den meget ansvarsfulde og omsorgsfulde person, du helt sikkert er, gør det dig selvfølgelig usikker.
Som du nævner, kan du hverken snakke med eller skrive til dine forældre om dine følelser. Derfor skal du måske indstille dig på, at du skal leve dit liv uden deres accept i første omgang.
I stedet for at søge deres accept, så informer dem om det, du har bestemt dig for, skal ske. For eksempel kan du og din kæreste allerede nu begynde at søge efter en lejlighed – uden at de ved det. Når så du får tilbudt lejligheden, kan du informere dem om, at du flytter. På den måde giver du dem ikke mulighed for at være medbestemmende. Det er DIT valg og DIT liv. DU bestemmer selv.
Måske vil dine forældre protesterer og blive vrede – men det er deres uhensigtsmæssige reaktion. De vil sandsynligvis ikke fortsætte med at reagere, hvis de kan mærke på dig, at det her mener du, det er din beslutning om, hvad der skal ske i dit eget liv.
Det vil sikkert kræve, at du trækker vejret dybt ned i maven at holde fast i, at det er dig, der sætter rammerne for dit liv. Og det vil nok være godt for dig med støtte. Så udover fx en psykolog, så inddrag også din kæreste, din søster eller en god veninde. Det kan også være en vejleder fra dit studie. Nogen som kan støtte dig i at holde fast.
Vær også tålmodig med dig selv. Du er meget uerfaren i forhold til at gå dine egne veje. Derfor vil du nemt kunne blive usikker, hvis dine forældre reagerer. Prøv dog at holde fast i dig selv. Også ved helt fysisk at være mindre sammen med dem. Få dig en fritidsaktivitet, et fritidsjob eller begynd at gå mange lange ture, så du kan komme væk hjemmefra og dermed væk fra den påvirkning, de har på dig.
Til sidst vil jeg råde dig til at se nærmere på RED rådgivning. Det er rådgivning for unge, der oplever pres, kontrol og trusler i familien. I RED ved de meget om, hvordan rødder i andre kulturer kan være svære for unge at navigere i og fri fra. Jeg tror derfor, du vil føle dig forstået her.
Tænk på hvor dejligt, det vil blive, når det er dig selv der bestemmer over dit liv. At du har skrevet til os, viser du har mod og styrke, og du beskriver så fint, hvad du vil, og hvad du ikke vil. Du lyder så klar til at efterleve dine drømme og leve voksenlivet. Jeg “hepper” på dig!
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen eller ringe på BørneTelefonen 116111.
De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen.