Brev
Psykisk vold
Brevet er anonymisereret af brevkasseredaktionen
Hej
Jeg har skilte forældre. De blev dog skilte da jeg var 3, så det påvirker mig ikke det store. Min far fandt en ny kæreste, da jeg var 10 år gammel. Hun var fra et land i Østeuropa, og skulle lære dansk og de danske normer. Hun har aldrig været glade for min lillebror og jeg. Især ikke mig. Heller ej vores mor.
Vi har haft mange voldsomme episoder med hende, hvor hun har kaldt os øgenavne, væltet ind på vores værelse kl. 2 om natten for at skælde os ud, fået mig til at holde juleaften alene på mit værelse og så videre. Er dette psykisk vold?
Jeg kan den dag i dag mærke hvor meget det har påvirket mig.
De er lige blevet skilt, og jeg holder mig fra hende. Jeg er selfølgelig meget oprevet over den effekt hun havde på lille 10-årige mig, der ingen onde intentioner havde. Men hvis nogen hæver stemmen bare lidt, bliver jeg angst, og går i selvlås – ligesom jeg gjorde dengang. Det skyldes jo hende.
Hvordan forarbejder jeg dette ?
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tusind tak for dit brev. Hvor er jeg glad for at du har valgt at skrive herind og fortælle om dine oplevelser med din fars ex-kone. Dét, du beskriver at du og din bror har været udsat for lyder rigtig ubehageligt. Det lyder som om, at hun har været meget grænseoverskridende og ubehageligt.
Den slags opførsel, kan man helt sikkert godt kalde for psykisk vold og jeg kan godt forstå at det har påvirket dig så du bliver bange og lukker af, når du hører høje stemmer.
Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig lidt på vej med hvordan du kan få hjælp til at bearbejde de dårlige oplevelser
Du skriver ikke noget om hvorvidt du har talt med hverken din lillebror, mor eller jeres far om hvordan du har det med det I blev udsat for?
Måske kunne det hjælpe især dig og din bror at få talt sammen om jeres opvækst, og hvordan I hver især oplevede de forskellige episoder? Du står jo faktisk ikke alene med din oplevelse og sammen kan I kan hjælpe hinanden med at få sat ord på hvad det har gjort ved jer. Hvad tænker du mon om den idé?
Jeg tænker også, at det er vigtigt at I begge får hjælp, hvis I har en fælles oplevelse af, at opvæksten sidder fast i jer på en svær måde. Det kunne være, at I kunne tale med en af jeres forældre om at kunne få en psykolog?
Nu ved jeg ikke hvor meget i taler med jeres forældre om det hele. Men jeg bliver meget bekymret over, at det har stået på så længe og derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at jeres forældre ved, hvordan det har påvirket jer.
I vil sammen kunne tage forbi en læge og høre om muligheden for at få en henvisning til en psykolog. Der er måske endda mulighed for at kunne få behandlingen gratis. Det vil I kunne tale med jeres læge om.
Det er både muligt at gå alene, men nogle familier går også sammen, for at dele oplevelserne med hinanden. Det kunne måske også være noget for dig og din bror – og måske far?
Andre, der hjælper:
Der findes en forening der hedder ”Bryd Tavsheden” hvor du kan henvende dig anonymt og gratis og fortælle om din opvækst med psykisk vold. Du har mulighed for både at chatte, ringe eller skrive, og der er mulighed for både et samtaleforløb og et online gruppeforløb hvis du har lyst til det.
Du finder deres hjemmeside her: Bryd Tavsheden
For nogen er det rigtig rart at snakke med andre der har været udsat for noget lignende, for andre er det for svært at snakke om fordi det går for tæt på.  Nogen skammer sig over at være blevet behandlet sådan af én, der faktisk skulle passe på en og sørge for at man var tryg og havde det godt.
Ligegyldig hvor du er henne i din proces, håber jeg at du vil tjekke siden ud og se hvad de tilbyder. Og som jeg læser dit brev, lyder det til at du er klar til at søge den hjælp du har brug for, for at kunne bearbejde dine traumer fra en urimelig opvækst.
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe herind på 116111 hvis du i første omgang føler dig mere tryg ved at snakke med en rådgiver herfra. Telefonen er åben døgnet rundt og der sidder altid en rådgiver klar til at snakke. Vi vil rigtig gerne hjælp dig!
Jeg håber i hvert fald at du kan bruge noget af det jeg har skrevet her, så du snart får hjælp til at få det bedre.
Med ønsket om alt det bedste fra BørneTelefonen.
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.