Brev
Voldtægt
Hej børnebrevkasse.
Jeg er blevet voldtaget af min storebror.
En dag da vi var alene hjemme tog han min arm og tog mig ind i stuen.
Han tog alt sit tøj af. Og alt mit. Så kom han op i mig og tog mig på brysterne.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Nøj, hvor er det godt, at du skriver herind, for det der er sket er slet ikke i orden, og det må din bror ikke – det er ulovligt! Tak for dit brev. Wauw, hvor er det sejt af dig at tage kontakt til os – det kræver virkelig meget mod, og det tænker jeg, at du kan bruge i den her situation.
Jeg har talt med andre, som har været i tvivl om, hvorvidt de skal fortælle hvad der er sket til andre. Måske har de været nervøse for andres reaktion og hvad de mon ville tænke om dem. Lige meget hvad, så er det din bror, der har gjort noget meget forkert. Nogle børn tror, at de selv har gjort noget forkert – men det er aldrig ens egen skyld. Hvad tænker du om det, og har du mon haft sådanne tanker eller har du haft det helt anderledes?
Der er forskellige muligheder for hjælp alt afhængig af, hvem der vil være bedst for dig at tale med. For nogen kan det være utrolig svært at skulle sætte ord på det, der er sket. Hvis du har det sådan, kan en start også være, at du ringer ind til BørneTelefonen for at tale om, hvordan du konkret skal sige det til nogen – det kan sommetider gøre det en smule lettere at få sagt, selvom det er en svær situation. Nummeret er 116 111, og vi ved ikke, hvem du er, når du ringer ind. Ellers er en mulighed, at du skriver det ned, som er sket og giver det til den voksne, som du stoler mest på.
En måde at få hjælp på er, at du fortæller det til den lærer, du er allermest tryg ved. Det er vigtigt, at I har god tid til at tale sammen, så en start kan være at sige til din lærer, at du har noget vigtigt, som du vil tale med læreren om og spørge, hvornår din lærer har tid. Din lærer vil kunne tale med dig og hjælpe med at finde den rette hjælp. Hvilken lærer vil være allerbedst at tale med?
En anden mulighed er, at du fortæller det til en voksen fra din familie, som du er tryg ved og stoler på. Det kan være dine forældre, en moster, faster, bedsteforældre eller andre.  Hvem i din familie vil være bedst at tale med?
Jeg kan forestille mig, at det må være ret svært for dig derhjemme, hvor du nok ofte ser din bror.  Jeg synes, det er helt enormt sejt, at du skriver herind. Det må være en svær situation for dig og vi vil meget gerne hjælpe dig. Det er også meget vigtigt, at der bliver sat en stopper for det, så det ikke sker igen. Selvom det kan være svært at få sagt, så kan det være så utrolig rart at have nogen, der kan støtte en og som du kan komme til, når du har brug for det.
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.