Brev
Tamiler
Hej,
er en pige på 16, der sidder fast imellem tamilsk og dansk kultur. Mine forældre er begge fra Sri Lanka, og nej, de er ikke nogen, der slår eller noget. Mit problem er bare, at de ikke lader mig leve i et frihed. De bliver ved med at plage mig til at være i den tamilske kultur, hvilket også er helt forståeligt, men at de så begynder at sige, at danskkultur ikke kan accepteres, og at de bliver ved med at sige, at dansker er dårlige mennesker, kan godt ødelægge mine tanker flere gange.
mine forældre flygtede kun hen til Danmark, for at slippe for krigen, men de kan ikke accepter det dansek samfund. Sex før ægteskab er et skændsel for dem, og de siger af og til, at det er som at opføre sig som dyr. De har ingen respekt for landet, og jeg elsker Danmark..
Jeg ved ikke, hvordan jeg kan få dem på plads, og håber derfor at I gider at svare tilbage på, hvordan jeg kan få dem til at indse, at danskkultur faktisk er noget godt.
Tak på forhånd!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Jeg kan godt forstå din situation må være rigtigt svær for dig, og du beskriver det rigtigt godt med at du sidder fast imellem de to kulturer, og samtidig er du nok også i en proces med selvstændighed og frigørelse fra forældre og deres holdninger. En proces alle unge mennesker skal igennem på vejen til at blive voksen, og som ind i mellem kræver diskussioner for at nå til et kompromis, hvor forskelle respekteres...så det er måske den proces I er på vej i for tiden, hvor også forskelle som er kulturelle kommer i spil.
Jeg spekulerer på, om det er noget du kan tale med dine forældre om, i forhold til din egen fremtid? Kan du måske tale med dem om, at du føler dig splittet og bliver ked af det når de taler dårligt om det land, hvor du måske skal bo resten af livet? Måske kan det virke som en svær samtale, mon de har tænkt på at det sårer dig når de siger sådan noget?
Du har jo rettigheder som følger dansk lovgivning, og retten til at synes noget andet end dine forældre. Jeg ved ikke hvor meget dine forældre kommer ud blandt andre danskere, og jeg tænker det måske  føles vanskeligt for dem. Vil det alligevel være en mulighed, at de kom med til nogle danske ting, der kunne vise et nuanceret billede af Danmark?
Hvordan har de det med dine danske venner fra skolen, jeg ved ikke hvor meget du er eller må være sammen med dem i din fritid? Kan du måske få lov til at invitere dem hjem, eller måske tage hjem til nogen af dem?
Jeg ved at mange unge med anden etnisk baggrund ligesom dig, føler de bliver meget strengt opdraget. Nogle af dem har fundet god støtte inde på en hjemmeside, den hedder
www.etniskung.dk
måske kan du også bruge nogle af de råd, der bliver givet derinde?
Jeg ved, at der er nogle lærere, der af og til taler med etniske forældre, om mulighederne for hvordan børn bedst kan trives i Danmark. Jeg ved ikke hvordan du har det med dine lærer, men tænker du det vil være en mulighed for dig at tale med en af dine lærere om det?
Du er også meget velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111, og tale med en rådgiver om hvordan du har det, det er gratis og du er anonym. Du kan også logge på chatten. Du er i hvert fald altid velkommen.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.