Brev
Stjæler fra forældre
Hej BB,
Jeg har et problem.
Jeg har i en lang periode (omkring 2 år) brugt min mors dankort til at købe ting over nettet.
Det startede da hun var kommet til at gemme sine dankortsoplysninger på en shopping hjemmeside, og derfra var det nemt at købe tøj, sko og smykker.
Hun tjekker næsten aldrig sin konto, og derfor har hun ikke opdaget det. Jeg har også overført penge til mig selv via. mobilepay. Jeg tror jeg har stjålet over 15.000 kroner over 2 år.
I dag tjekkede min far tilfældigvis kontoen, og opdagede, at jeg havde købt en trøje til 500 kr over kontoen.
Jeg sagde, at hjemmesiden havde gemt dankorts oplysningerne. Derfor havde jeg bare trykket godkendt uden at se, at det var min mors kort, som var tilsluttet ikke mit. Jeg tror, han hoppede på den.
Mit problem er så, at jeg ikke kan lade være med at købe ting. Jeg føler mig meget fristet hele tiden. Jeg bor i norsjælland hvor folk har meget dyre ting, og jeg føler mig måske lidt presset af det.
Det er ikke fordi jeg vil stjæle for mine forældre, og jeg ved godt at det er meget forkert. Jeg har også meget skyldfølelse, og er bange for, at de skal finde ud af det.
I nogle periode har jeg ikke købt noget i 1-2 måneder, men så er jeg blevet fristet igen.
Mvh
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Det er fint, at du får lettet dit hjerte ved at skrive til BørneTelefonen. Det er en ubehagelig klemme, du er kommet i, og jeg kan forestille mig, at skyldfølelsen og angsten for at blive opdaget fylder meget for dig.
Du er blevet fristet af den nemme adgang til din mors konto, og du har følt dig presset til at købe ting, så du kan leve op til omgivelserne. Det er ikke godt, men det er forståeligt, og andre er kommet til at gøre det samme. Det er jo ikke for at snyde din mor, du har gjort det, men for at gå i samme tøj, som de andre.
Du har 2 valg lige nu: Du kan fortsætte, leve med din skyld, få endnu større gæld til din mor og håbe det ikke bliver opdaget.
Eller du kan beslutte dig for at det skal slutte og fortælle dine forældre om det.
Ingen af valgene er særlig rare, men du er nødt til at vælge.
Hvis du vælger, at det skal være slut, må du fortælle dine forældre åbent, hvad der er sket, og hvorfor du har gjort det. Jeg er ret sikker på, at de vil sætte pris på din ærlighed.
Måske kan du også tilbyde at betale en del pengene tilbage i mindre rater, hvis du har et fritidsjob, eller du kan tilbyde at hjælpe derhjemme med forskellige ting.
Jeg tænker også, at du kunne snakke med dine forældre om det pres, du føler, og som er grunden til, at tyveriet er startet. Måske kan I snakke om, der er andre og bedre måder at klare det på
I øvrigt kan det godt være, at andre i din klasse føler samme pres ( uden nødvendigvis at stjæle), og at I kunne tage en fælles snak i klassen om det.
Hvis du gerne vil snakke videre om det, vil jeg foreslå, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111 eller logger dig ind på UngeChatten. Her er der rådgivere, der gerne vil lytte til dig.
Mange gode tanker og held og lykke med det fra BørneTelefonen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.