Brev
Skænderi mellem forældre
Hej brevkasse.
Jeg er en ung pige, som har brug for et godt råd.
Mine forældre har diskuteret mere og mere i de seneste år, og jeg tror hovedårsagen er at min mor er kommet i det man kalder overgangsalderen..
Man kan klart mærke at hun er blevet mere følsom, kærlig og har behov for at tilbringe mere tid sammen med, min far.
De skændtes bl.a. om at de er jaloux på hinanden når den ene f.eks har været i bio, trænet osv. Med mig, hvilket jeg er rigtig træt af.
Det er ikke fordi de er jaloux over at de ikke er sammen med mig, men over at være udenfor (tror jeg).
Jeg ønsker, fra jer, blot et råd om hvorvidt og hvor meget jeg skal blande mig? Jeg har selv lyst til at komme med min mening om det og syntes de skulle finde en som de kan snakke med og som kan give dem nogle teknikker og metoder, måske øvelser de kan gøre hvis og når det sker igen. For det er jeg sikker på at det vil.
Jeg har lagt øre til det i noget tid, men det er begrænset hvor meget længere jeg kan gøre det. Mine forældre har været sammen i over 30 år, så det vil være mærkeligt og fjollet men også trist hvis de nu, skulle gå fra hinanden. Allerede dét at skrive sådan noget giver mig lidt gåsehud.
Jeg håber i kan give et godt råd som jeg kan bruge.
Kærligst C
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Tak for dit brev, hvor du beskriver, hvordan dine forældres forhold påvirker dit forhold til og dit samvær med dem.
Jeg synes bestemt, at det ville være helt i orden, hvis du fortalte dine forældre, hvordan deres jalousi og skænderier påvirker dig og den gode stemning, når I er sammen - som du skriver, at du har lyst til.
De tænker sikkert ikke over, at det påvirker dig, fordi du er 18 år, og fordi de er groet fast i nogle mønstre, som de ikke kan se udefra; altså hverken fra dit eller andres perspektiv.
Når et ægtepar har været sammen i så mange år, og kender hinanden så godt, så sker der nogle gange det, at de holder op med at gøre sig umage overfor hinanden. De glemmer i flere situationer at respektere hinanden, og de gror fast i deres måde at tale til hinanden på og i deres måde at være overfor hinanden på.
Og det er bare så ærgerligt; hvis det altså er noget, der kommer negativt til udtryk. Og det kan jeg forstå, at det gør i dit tilfælde.
Det er selvfølgelig ikke dit ansvar at få dem til at ændre på deres tilgang til hinanden; eller at de får hjælp til at ændre noget, men det er en rigtig god idé at gøre dem opmærksom på, hvad du ser, og hvad du oplever. På den måde bliver de gjort bevidste om, hvordan de virker udadtil.
Det kan godt være, at de selv kan fornemme, at tingene er kørt lidt af sporet, men de gør ikke noget ved det, fordi det er blevet hverdag; noget de er vant til. Vaner er en tryg ting; også selvom det er dårlige vaner. Og dårlige vaner er meget svære at bryde, hvis man ikke kan se, hvor dårlige de er.
Du kunne eventuelt skrive et brev til dem, så du kan få formuleret alt det, du gerne vil fortælle dem, uden at du bliver afbrudt, eller at du kommer til at føle det svært at finde ordene. At skrive giver tid til at finde de helt rigtige ord, hvis du synes, det er svært at gøre mundtligt.
Jeg håber, at dine forældre får klarhed over deres situation, så de kan få gjort noget ved det. Og det kunne eventuelt være i form af parterapi.
De bedste tanker herfra.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen