Brev
psykisk terror hjemme
Hej,
Jeg er en dreng på 18 år, som skriver dette i håbet om at få løst mit problem, som virkelig fylder i mit liv.
Situationen er den at jeg bor hjemme hos min mor, som for godt 2 år siden fandt en ny man efter mine forældres skilsmisse. Hun havde gået rundt alene i godt 3 år før ægteskabet og det tror jeg har gjort hende til at være godt desperat i en ny mand til at passe på hende når hun bliver ældre.
Som tiden gik med den nye papfar, blev situationen kun værre og værre. Han har op til flere gange troet mig og min med at enten så flytter jeg eller han ud, hvilket vil fører ud til en skilsmisse. Jeg har en anden kulturelt baggrund, som gøre at min mor ikke vil opleve en skilsmisse igen fordi hun ikke vil blive set ned på.
Hvergang der opstår skænderier mellem mig og min papfar, så får han altid min mors støtte og jeg er nu nåede til et punkt hvor jeg ikke kan mere. Jeg begår snart vold eller andet for at slippe for ham.
Jeg kan virkelig ikke mere, og jeg vil for alt i verden gerne flytte ud og finde en lejlighed, men økonomien med en SU er ikke tilstrækkelig nok til en lejlighed med afgifter som strøm, varm vand mm.
Hjælp mig, jeg føler de begår psykisk terror imod mig og at de prøver få mig ud af hjemmet.
Jeg ved hvilket ikke hvordan jeg skal håndtere dette, så derfor kommer jeg til jer i håbet om at kunne hjælpe mig med mit større problem som snart får mig ud i nogle dårlig ting, som jeg helst vil undgår.
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 18 år
Hvor er det vigtigt, at du beder om hjælp, før det bliver endnu værre. Jeg kan forstå, at du og din papfar har det meget svært med hinanden. Det skal stoppe, og derfor skal I have hjælp.
Måske har du allerede prøvet det, men hvis ikke, så synes jeg, at du skal tage en snak med din mor. Enten alene eller sammen med din papfar. Du skal vælge et tidspunkt, hvor stemning er god, og så skal du fortælle, hvor ked af det, du er. Måske kan I sammen finde ud af, hvad I kan ændre på, så det måske kan blive bedre derhjemme. Det er et forsøg værd, hvis du har mod på det?
Hvis du har prøvet det uden held, skal du have hjælp af en anden voksen. Måske er der en lærer eller studievejleder på din skole, som kan hjælpe dig videre? Det kan også være, at du selv har en anden i tankerne? Det vigtigste er, at du fortæller personen, hvordan du har det, så du ikke skal gå alene med det.
En anden mulighed er, at du kontakter kommunen og siger, hvordan du har det derhjemme. I værste fald kan det nemlig ende med at påvirke dig så meget, at du fx ikke kan klare din skole. Det kan også være, det ender med vold, som du selv er bange for. Du skal vide, at selvom det er dyrt at bo alene, når man er på SU, så kan det godt lade sig gøre. Nogle unge kan fx få støtte fra kommunen, hvis det er nødvendigt. Men du kan også supplere din SU med et fritidsjob.
Hos Børns Vilkår har vi et tilbud om en bisidder. Du kan læse mere om tilbuddet her:
En bisidder er altså en voksen, der hjælper dig med at tale med kommunen. Måske kunne det være noget, du har mod på at prøve?
Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen